Rajd Szwecji 5-6.02.2014 r. - dzień pierwszy i drugi

Zaczynamy! W dniu dzisiejszym zostanie rozegrany pierwszy odcinek specjalny Rajdu Szwecji. Będzie to Super OS, na jego trasie będą walczyły załogi bok w bok, może nie dosłownie, ale będą walczyły razem w parze. Jeśli nie wiecie jak wygląda taki odcinek wygląda, to zapraszam do obejrzenia filmu z roku 2011. Film został nagrany przez zespół Citroen Racing.



Przypomnijmy na szybko jakie warunki spotkają kierowców na odcinkach specjalnych Rajdu Szwecji.

Mamy do czynienia z bardzo niskimi temperaturami sięgającymi do -30 stopni Celsjusza.

Śnieg, lód, które nie pomagają w pokonywaniu kolejnych kilometrów odcinków specjalnych, a do tego jazda w "wyjechanych" już koleinach. Dlatego Robert będzie miał tutaj utrudnione zadanie, bo o ile w innych rundach nie ma tego typu kolein, to tutaj są, a z ograniczeniami jego ręki rajd ten będzie podwójnie trudny i wyczerpujący.

Warto wspomnieć, że Szwecja jest drugim pod względem szybkości rajdem w kalendarzu WRC. Kierowcy uzyskują tu jedne z najwyższych średnich prędkości. Ciekawostką jest również fakt, że jeździ się tu między śnieżnymi bandami, które występują po prawej jak i po lewej stronie. Kierowcy pomagają sobie i używają tego typu band do delikatnego opierania, czy też swoistego uderzania autem - dzięki takiej technice mogą zaoszczędzić trochę czasu na wyjściu z zakrętu. Kontakty te jednak nie zawsze są dobre. Samochód może ulec uszkodzeniu poprzez wjazd w taką bandę, należy też pamiętać, że gdy kierowca delikatnie chociażby zahaczy o bandę przodem auta to samochód może zostać "wciągnięty" przez śnieg wgłąb bariery i utknąć.

No, ale co tu dużo pisać... zobaczcie sami jak to wygląda w praktyce:


Oczywiście pogoda może również spłatać tak zwanego figla. Maciek Szczepaniak wstawił zdjęcie na swój profil na Facebook`u z dopiskiem "2 dzien testów. Pogoda sie zmieniła i jest odwilż. Tak ma zostać do rajdu. Bedzie śnieg/szuter."




Marcus Gronholm po testach z Robertem był pod wrażeniem jego jazdy, talentu - na łamach Autosportu Fin wypowiedział się w ciepłych słowach na temat naszego kierowcy:

"On jest najbardziej utalentowanym kierowcą, obok którego kiedykolwiek siedziałem" - powiedział dwukrotny Mistrz Świata.

Zapytany, czy bał się jechać z Robertem - "Nie, w ogóle. Ok, może prędkość mnie trochę martwiła, miejscami jechaliśmy bardzo szybko. Wtedy myślałem "Oh Shit", ale nie mieliśmy żadnych momentów, czy też problemów."

Marcus obserwował Roberta podczas Rajdu Janner, a teraz miał okazję pomagać mu przy testach, co pomyślał? "Wow, ten facet potrafi jeździć. Bez wątpienia. Wie od razu kiedy dodać gazu, a kiedy hamować. Nie ma żadnego wożenia się, czekania. Jest bang i od razu robi to dobrze."

Fin odniósł się również do wypadków i do ostatnich startów Polaka. "On musi uczyć się rajdów. Jego jedynym problemem jest brak doświadczenia. Może mógłby jeździć trochę spokojniej, to byłoby lepsze w zdobywaniu doświadczenia. Może wygrywać odcinki, ale na razie niemożliwe jest walczenie w samym czubie stawki bez znajomości warunków panujących w rajdach. Z pewnością ma talent. Niesamowity facet, niesamowity."

I na koniec sprawy dotyczące bieżącego rajdu i testy. "Powiedział mi, że jeździł trochę na śniegu w Polsce, ale było to Mitsubishi grupy N, czy coś takiego. To niesamowite jaką ma prędkość i wyczucie samochodu. Ten weekend będzie dla niego trudny. Ma przed sobą jeszcze wiele nauki. Musi myśleć aby zachować kolce w oponach, gdy nawierzchnia i przyczepność ulegają zmianie, musi zrobić notatki na rajd, w którym nigdy nie brał udziału. Każdy kierowca będzie miał większe doświadczenie niż Robert i tak będzie przez cały rok. Być może w tym roku zwycięstwo nie jest jeszcze możliwe, ale gdy zdobędzie doświadczenie wszystko jest możliwe."

--------------                                                                                                                             --------------



Robert udzielił wywiadu dla Szwedzkiej telewizji vf.se:
"Warunki są bardzo zdradliwe. Temperatury są dodatnie, więc jest sporo błota, śniegu, a w niektórych fragmentach na trasie pojawia się również szuter. Warunki są zmienne, ale wszystko jest w porządku. Moje doświadczenie wynosi tylko dwa dni testów. Mieliśmy już okazję pojechać w podobnych warunkach, mieliśmy okazję do zebrania odrobiny doświadczenia jednak rajd jest zupełnie inny, więc przed nami dużo pracy i długi rajd"


Spójrzmy raz jeszcze na listę startową:

...i harmonogram Rajdu Szwecji:

Środa, 5 lutego 2014 r. 

  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 08:00
  • Shakedown - Råda - 3.99 km, 12:00
  • Super OS 1 - Karlstad 1 - 1.90 km, 20:04
Czwartek, 6 lutego 2014 r.
  • Serwis A Hagfors - 15 min. 9:30
  • OS 2 - Torsby 1 - 7.03 km, 10:53
  • OS 3 - Kirkener 1 - 7.16 km, 12:30
  • OS 4 - Finnskogen 1 - 16.82 km, 13:05
  • OS 5 - Kirkener 2 - 7.16 km, 14:59
  • OS 6 - Finnskogen 2 - 16.82 km, 15:37
  • OS 7 - Torsby 2 - 7.03 km, 16:58
  • Serwis B Hagfors - 45 min. 18:07
Razem (wliczając dni 5 i 6): 70.32 km

Piątek, 7 lutego 2014 r.
  • Serwis C Hagfors - 15 min. 6:55
  • OS 8 - Lesjöfors 1 - 15.00 km, 8:11
  • OS 9 - Fredriksberg 1 - 18.15 km, 09:23
  • OS 10 - Rämmen 1 - 22.76 km, 10:12
  • OS 11 - Hagfors Sprint 1 - 1.87 km, 10:55 
  • Serwis D Hagfors - 30 min. 11:34
  • OS 12 - Lesjöfors 2 - 15.00 km, 13:05
  • OS 13 - Fredriksberg 2 - 18.15 km, 14:17
  • OS 14 - Rämmen 2 - 22.76 km, 15:06
  • OS 15 - Hagfors Sprint 2 - 1.87 km, 15:49
  • Serwis E Hagfors - 45 min. 16:18
  • Super OS 16 - Karlstad 2 - 1.90 km, 19:00
Razem: 117.46 km

Sobota, 8 lutego 2014 r.
  • Serwis F Hagfors - 15 min. 7:05
  • OS 17 - Hara 1 - 11.32 km, 08:00
  • OS 18 - Tomtorp 1 - 19.21 km,  08:38
  • OS 19 - Vargåsen 1 - 24.63 km, 09:12
  • OS 20 - Värmullsåsen 1 - 15.42 km, 10:32
  • Serwis G Hagfors - 30 min. 11:20
  • OS 21 - Hara 2 - 11.32 km, 12:30
  • OS 22 - Torntorp 2 - 19.21 km, 13:08
  • OS 23 - Vargåsen 2 - 24.63 km, 13:42
  • OS 24 - Värmullsåsen 2 - 15.42 km, 15:18 - Power Stage
  • Serwis H Hagfors - 10 min. 16:06
Razem: 141.16 km
Długość całego rajdu (bez dojazdówek): 328.94 km


Aktualizacja, ranek 5.02.2014 r.



fot. F_Gustavsson Twitter.com

Tak jak widzicie i tak jak przepowiadał Maciek Szczepaniak - mamy odwilż, warunki będą jeszcze bardziej nieprzewidywalne niż byłyby przy w pełni mroźnym, śnieżnym rajdzie. No, ale cóż - takie warunki mają i będą mieli wszyscy.

Trwa Shakedown - kierowcy mogą wykonać po cztery przejazdy według harmonogramu rajdu.

Robert w pierwszym przejeździe uzyskał słaby czas - 2.18,3 uzyskując 13 czas.

Kris Meeke wypadł z trasy, również Craig Breen zwiedził pobocza.

Po usunięciu Citroena Kris`a Shakedown został wznowiony, kierowcy znów wyruszyli na trasę, a Robert uzyskał trzeci czas w drugim przejeździe - 2.01,4 - przed nim tylko Neuville w Hyundaiu i20 WRC - 1.58,0 oraz Ostberg w Citroenie DS3 - 1.59,2.

Załoga Robert Kubica/Maciek Szczepaniak przejechali również po raz trzeci i czwarty odcinek testowy - spokojnym tempem.


fot. @Vader_Vip Twitter.com

W aktualnej klasyfikacji Robert znajduje się na pozycji 8, przed nim na pozycji 7 jest Michał Sołowow. Robert do pierwszego Latvali traci 4.2 sekundy. Pamiętajmy jednak, że jest to Shakedown, Robert jeszcze z pewnością nie pokazał pełnego swojego tempa. 



Wyniki załóg (tylko WRC):
1. Mads Ostberg – 1.55,8
2. Jari-Matti Latvala [+0,4]
3. Kris Meeke [+0,8]
4. Henning Solberg [+1,4]
5. Thierry Neuville [+2,2]
6. Craig Breen [+2,6]
7. Juho Hanninen [+4,1]
8. Michał Sołowow [+5,2]
9. Robert Kubica [+5,6]
10. Pontus Tidemand [+7,0]
11. Sebastien Ogier [+7,3]
12. Ott Tanak [+7,9]
13. Khalid Al-Qassimi [+10,2]
14. Martin Prokop [+10,6]
15. Elfyn Evans [+18,0]
16. Mikko Hirvonen [+28,1]
17. Andreas Mikkelsen [+29,1]