Sezon 2014 coraz bliżej, co chcielibyśmy wiedzieć

Sezon 2014 zbliża się wielkimi krokami. Jest jeszcze kilka spraw których nie wiemy. Część z nich wyjaśni się już po pierwszych zimowych testach.

Jak będą wyglądać bolidy w nowym sezonie?

Wizje wyglądu nowych bolidów na sezon 2014 nie są zbyt "ładne". Możliwe, że sam nos będzie bardzo wąski, a w połowie może znaleźć się garb, podobnie jak w sezonie 2012. Wtedy byliśmy bardzo zawiedzeni wyglądem nowych konstrukcji i nie zdziwię się, jeśli w tym roku będzie podobnie. Mam jednak nadzieję, że tak źle nie będzie.

Przednie skrzydło będzie węższe, a nos niższy. Wloty do chłodnic większe, a wydech będzie pojedynczy. Tylne skrzydło będzie bardziej płytkie. Bak na paliwo będzie mniejszy, a tylna sekcja węższa. To tak ogólnikowo. Zmian pewnie będzie więcej, ale to już zależy od inwencji konstruktorów.

Animacje wyglądu bolidu znajdziecie tutaj

Gdzie F1 będzie transmitowana?

Aktualnie żadna stacja telewizyjna w Polsce nie ma praw do transmisji. Wiemy, kto będzie sprzedawał te prawa, ale nic nam to nie mówi w kontekście tegorocznego sezonu.

Na zachodzie Europy coraz więcej państw Formułę 1 pokazuje tylko w płatnej telewizji. Niestety można się spodziewać, że u nas jeśli ktoś zdecyduje się na zakup, będzie to wyglądało podobnie. Skoro przy otwartej transmisji wyścigi rok temu oglądało mniej niż 1 milion widzów, to nie wyobrażam sobie, żeby zakup nawet na płatnym kanale był opłacalny.

Jak będą brzmieć nowe silniki?

Mercedes symulował już dźwięk nowego silnika. Jest to oczywiście 6 cylindrowa jednostka turbo o pojemności 1.6 litra.

Z całą pewnością doznania będą zmienione. Pamiętajmy tylko, że w F1 mieliśmy już jednostki turbo 1.5 litra w latach osiemdziesiątych i nikt wtedy nie narzekał. Jak zawsze trzeba będzie się przyzwyczaić. Zawsze można sobie humor poprawić porównując nowe silniki z Formułą E...

Kiedy prezentacje?

Większość bolidów zobaczymy już podczas pierwszych testów w Jerez. Ferrari, McLaren i pewnie Red Bull pokażą je wcześniej. Więcej o prezentacjach przeczytacie tutaj. W kalendarzu będą pojawiać się nowe terminy zaraz po ogłoszeniu daty przez pozostałe zespoły.

Jak zawsze na stronie znajdziecie zdjęcia i filmiki zaraz po ich opublikowaniu w internecie.

Czy 11 zespołów pojawi się na starcie sezonu?

Formuła 1 od kilkunastu lat nie jest w zbyt dobrej kondycji finansowej. Zespoły zmagają się z skompletowaniem budżetu na najbliższy sezon. Te najsłabsze posiłkują się jak zawsze płatnymi kierowcami. Od sezonu 2015 ma obowiązywać limit budżetowy, który ma pomóc w wyrównaniu stawki.

Do tego czasu zespoły muszą wprowadzić dużo droższe jednostki napędowe, przeprojektować swoje zeszłoroczne bolidy i nawet jak im się uda to nie wiadomo jakie będą efekty. Zespoły które uznały zeszły sezon za stracony mają nadzieję odbić się od dna, tak jak to zrobił Brawn GP przejmując zespół Hondy w sezonie 2009.

Ostatecznie odpowiadając na pytanie, nie mam pojęcia, czy Marussia, Sauber, Caterham, Lotus zdołają złożyć wszystkie klocki i pojawić się w Australii. Miejmy nadzieję, że nie stracimy kolejnego po HRT zespołu.

Wolne miejsca w zespołach?

Jeśli wszystkie zespoły znajdą się na starcie nowego sezonu to zostały nam 3 wolne stanowiska. Pozostałe 19 miejsc jest już zajętych - aktualne składy znajdziecie tutaj. Caterham jeszcze nie ogłosił składu na ten sezon, ale już potwierdził datę prezentacji bolidu na pierwszy dzień testów.

Marussia nie podała jeszcze kto będzie partnerem Julesa Bianchi. Rok temu Timo Glock miał się dla nich ścigać, ale w ostatnim momencie problemy finansowe sprawiły, że wybór padł na Maxa Chiltona.

Czy Red Bull nadal będzie najszybszy?

Zmiany w przepisach i nowe jednostki napędowe to wielka niewiadoma. W ostatnich latach stawka była bardzo wyrównana. Wystarczyłoby, żeby Red Bull był wolniejszy o 1%, a Mercedes i Ferrari walczyłyby ze sobą o tytuł.

Lotus rok temu walczył o wygrane, a w tym roku nie pojawią się nawet na pierwszych testach. Może to być dla nich duży problem. Reszta zespołów w tym czasie przejedzie już wiele kilometrów nowymi bolidami.

Reszta zespołów środka stawki na pewno liczy na lepszy sezon. Większość jak Force India, Williams, czy Toro Rosso zaprzestało rozwoju bolidu na sezon 2013 by skupić się na tegorocznych zmaganiach. Mam nadzieję, że będą deptać po piętach czołówce.

Czy o wynikach będzie decydować niezawodność?

Rok temu awarie mechaniczne to tylko 7% wszystkich defektów. Naprawdę zdziwiłbym się, gdyby ta liczba nie urosła przynajmniej dwukrotnie. Nowe jednostki nie tylko nie są jeszcze sprawdzone na torze, ale też muszą wytrzymać dużo więcej kilometrów niż ich poprzednicy.

Wyścigi będą ciekawsze?

Zawodnicy w tym sezonie nie tylko będą walczyć z zużyciem opon. Będą musieli uważniej niż do tej pory sprawdzać zużycie paliwa. Muszą opanować korzystanie z mocniejszego ERS-u. Wszystko to sprawi, że kierowca będzie odgrywał większą rolę niż jeszcze kilka miesięcy temu.

Bolidy z nowymi przepisami będą dużo trudniejsze w prowadzeniu, przynajmniej tak twierdzą kierowcy po kontakcie z nimi w symulatorze. Wszyscy narzekamy, że bolid ma za duże znaczenie w końcowych rezultatach. W tym sezonie się to zmieni.

Pojawią się nowe tory w tym sezonie?

Będziemy mieli w tym roku nowy wyścig w Rosji na torze w Sochi i powrót A1 ringu z Austrii, który teraz przybrał nazwę Red Bull Ring. Ostatni raz bolidy F1 jeździły po nim w sezonie 2003 roku. Szczerze mówiąc cieszę się z jego powrotu, lepszy klasyk niż kolejny nowy tor w Azji.

Tor w Sochi jest kompletnie nowy. Z oceną trzeba będzie poczekać prawie do końca sezonu.

Czy naprawdę będziemy mieli podwójne punkty w Abu Zabi?

Pomimo tego, że wszyscy łącznie z Sebastianem Vettelem podchodzą sceptycznie do tego pomysłu to tak. Zmiana w przepisach widnieje już w regulaminie sportowym na ten sezon, więc już raczej nic tego nie zmieni.

Oczywiście zdarzało się już w historii, że w trakcie sezonu wprowadzano zmiany w regulaminie i może ten zapis zniknąć. Bernie Ecclestone jest zwolennikiem podwójnych punktów i pewnie zdania nie zmieni.

Dodatkowo

Wszystkie posty związane z sezonem 2014 i przygotowaniami do niego znajdziecie tutaj

Zasady F1 w pigułce na sezon 2014 - tutaj / Numery zawodników na nowy sezon - tutaj

Jeśli macie jakieś pytania to możecie pytać na Ask.FM