Zmiany w regulaminie sportowym F1 na sezon 2014

O zmianach w regulaminie na przyszły sezon już pisałem wiele razy. Dziś FIA opublikowała kolejną już wersję przepisów do których zawodnicy i zespołu musza się dostosować w trakcie sezonu 2014.  Regulamin znajdziecie tutaj, zmiany w nim są oznaczone kolorem.

Co w nim znajdziecie?

Krytykowana przez wszystkich łącznie z Sebastianem Vettelem zmiana w punktacji podczas ostatniej Grand Prix sezonu jest już zapisana w regulaminie. W Abu Zabi zawodnicy będą więc punktować podwójnie.

Przyznawane będzie trofeum dla zawodnika z największą ilością pole position w sezonie. (Puchar Sebastiana Vettela ;-)

W regulaminie znajduje się też potwierdzenie, że Pirelli zostaje w F1 przynajmniej do końca sezonu 2016.

Jeśli zawodnik zostanie nie przepisowo wypuszczony z alei serwisowej w trakcie treningów/kwalifikacji może otrzymać karę cofnięcia o kilka pozycji na starcie

Numer kierowcy musi być widoczny na kasku i z przodu bolidu. Zawodnik numer będzie wybierał na początku sezonu i korzystał z niego do końca kariery.

Zawodnicy będą otrzymywać również punktowe kary. Zebranie 12 punktów będzie równoznaczne z zawieszeniem na jeden wyścig.

W trakcie sezonu zespoły mogą przeprowadzić testy aktualnymi bolidami - nie mogą przejechać więcej niż 15000km. Dwukrotnie mogą też zorganizować specjalne pokazy (nie więcej niż 100km)

Zawodnicy na weekend otrzymają po 12 kompletów opon. Siedem twardszych i pięć miękkiej mieszanki. Czyli o jeden więcej niż poprzednio.

Duże zmiany dotyczą silników i kar związanych z ich wymianą. Wcześniej przepisy dość prosto określały, że można skorzystać z ośmiu jednostek napędowych w sezonie. Teraz będą mogli skorzystać z pięciu kompletów sześciu kluczowych elementów związanych z silnikiem.

Czyli możemy łączyć te komplety w różnych kombinacjach, ale jak wykorzystamy chociaż jeden szósty element w grę wchodzą kary.

Elementy: 1 Silnik (ICE) 2. Motor energii kinetycznej (MGU - K) 3. Motor energii cieplnej (MGU - H) 4. Turbosprężarka 5. Elektronika 6. Baterie ERS

Kary jak poniżej:
  • Wymiana całego silnika: Zawodnik musi wystartować z pit lane
  • Pierwszy raz wykorzystany zostanie 6 element: kara cofnięcia o 10 pozycji
  • Pierwszy raz wykorzystany zostanie 6 z pozostałych elementów: kara cofnięcia o 5 pozycji
  • Pierwszy raz wykorzystany 7 element: kara cofnięcia o 10 pozycji
  • Pierwszy raz wykorzystany zostanie 7 z pozostałych elementów: kara cofnięcia o 5 pozycji
Co ciekawe jeśli zawodnik otrzyma karę cofnięcia o 5 pozycji, a zakwalifikował się 20. To zostanie cofnięty tylko o dwie pozycje, a podczas kolejnego weekendu jeszcze o pozostałe 3 pozycje. Taka kara przechodzi tylko raz na kolejny wyścig.

Skrzynia biegów musi być wykorzystywana przez 6 kolejnych Grand Prix z rzędu - wymieniona wcześniej oznacza karę cofnięcia o 5 pozycji

Silniki będą miały homologacje od 28 lutego 2014 aż do sezonu 2020. Późniejsze zmiany mogą dotyczyć tylko poprawy niezawodności, obniżenia kosztów i względów bezpieczeństwa

Jeśli dwóch lub więcej zawodników nie zostanie sklasyfikowanych w Q1 to o ich pozycjach startowych zadecydują wyniki z 3 treningu

Zmiany w regulaminie technicznym znajdziecie tutaj