Honda zdradza swoje tajemnice - V8

Jako, że skończyła się era silników V8, Honda postanowiła pokazać szczegóły swojej jednostki napędowej RA806E 2.4 litra. Silnik, który widzicie na zdjęciach to V023, ukończył Grand Prix Wielkiej Brytanii na 3 miejscu w sezonie 2008.

Praca nad tą jednostką napędową rozpoczęli w 2004 roku, wtedy już wiadomo było, że porzucone zostaną 3 litrowe silniki i zastąpione będą słabszymi jednostkami o mniejszej pojemności. Honda miała już doświadczenie w produkcji silników V8 w serii IRL, jednak w Formule 1 miał on się kręcić aż do 20 tyś obrotów na minutę (w IRL był limit 10300 RPM, przy 3,5 litrowej jednostce).

Pierwszy prototyp został uruchomiony we wrześniu 2004. Kazuo Sakurahara z Hondy twierdzi, że największym problemem tej jednostki był poziom wibracji przez nią wytwarzany. Nowe przepisy nie zmieniały tylko pojemności, ale wymuszały użycie przy budowie konkretnych materiałów i ograniczały możliwości stosowania innych niż regulaminowych rozwiązań. Na przykład wcześniej cylindry mogły mieć różny kąt nachylenia, teraz musiało być zachowane 90 stopni. Rozstaw cylindrów był ustawiony dokładnie na 106.5mm (+/- 0.2mm).

W pierwszej części sezonu 2006 Japończycy skupili się na niezawodności nowej jednostki. Dlatego też postanowili obniżyć maksymalne obroty silnika, nie chcąc przy tym obniżać jego mocy. Mógł on pracować przez chwilę nawet przy 20 tyś obrotów na minutę, jednak nie było to możliwe na dystansie całego wyścigu.

Jenson Button przekonał się, że niezawodność jest bardzo ważna w GP Australii. Silnik wybuchł na ostatnim zakręcie, ostatniego okrążenia. Zespół kazał mu zatrzymać się jeszcze przed linią mety, by nie otrzymać kary za wymianę jednostki napędowej w San Marino.

Jak się okazało 7 awarii jednostek napędowych przez 18 weekendów było spowodowanych głównie słabą jakością niektórych materiałów użytych do budowy silnika. Dodatkowo cały czas zmagali się z wibracjami, których w V10 nie było.

Rozwój jednostki był zamrożony z końcem sezonu. W kolejnych dwóch limit obrotów został ograniczony do 19 tyś na minutę. W sezonie 2009 zjechano do 18 tyś. Przed tym RA809E był jednak wiele razy usprawniany. Nowe wtryski, potem zmieniano strukturę zaworów i zredukowany tarcie w cylindrach.
Pod koniec sezonu zmieniony został też układ paliwowy. Przed samą homologacją silników zmieniona została też głowica cylindra.

Wzrosła moc jednostki, moment obrotowy i niezawodność. Silnik pracował po tym zmianach lepiej w wyższych temperaturach oleju. Dzięki czemu potrzebował mniej chłodzenia, co z kolei wpływało na aerodynamikę bolidu.

Honda wycofała się z F1 z końcem sezonu 2008. Brawn GP przejął ich bolid i z silnikami Mercedesa zdobył mistrzostwo w sezonie 2009. Z RA806E korzystał również zespół Super Aguri w latach 2006 i 2008. Honda wróci do F1 z zespołem McLarena w roku 2015.

Poniżej na zdjęciach znajdziecie porównania różnych części jednostki napędowej  i zmiany jakie w nich nastąpiły. Zwróćcie uwagę na to jak zmniejszała się waga niektórych elementów.














źródło