Top Ad unit 728 × 90

 

Historia zmian w przepisach Formuły 1 - część 3

Regulamin, a tym samym przepisy w Formule 1 zmieniały się wielokrotnie. Dlatego też poniżej zebrałem, pewnie w dużym skrócie, listę zmian od sezonu 1950 do tegorocznego. Mam nadzieję, że pozwoli wam to zobaczyć jak zmieniał się ten sport w ciągu minionych 60 lat. Przed wami, część 3.

2000-2009 - zmiany techniczne

Dane  Nowinki
Wyścigów GP: 163 Skrzynia biegów z włókien węglowych (2001, BAR)
Przejechanych KM: 847600 Mocowanie zawieszenia V-keel (2005, Renault)
Śmiertelne wypadki: 1 (porządkowy) System amortyzacji TMD (2005, Renault)
KERS (2009)
HANS (2003)

2001
Ponownie można korzystać z kontroli trakcji
2002
Wspomaganie układu kierowniczego musi być kontrolowane mechanicznie, elektronika jest zabroniona;
Mocowania muszą być mocniejsze;
Wprowadzono większe lusterka;
Tylne czerwone światło jest większe;
2003
Zmieniono punktację pierwszych 8 pozycji: 10-8-6-5-4-3-2-1;
Bolidy nie mogą być tankowane pomiędzy kwalifikacjami a wyścigiem;
Zakazano team orders;
2004
Wprowadzono minimalny rozmiar tylnego skrzydła, bocznych owiewek by zapewnić miejsce dla sponsorów;
Zakazano urządzenia wspomagającego start do wyścigu (launch control);
Silnik musi wytrzymać cały weekend, jego wymiana wiąże się z cofnięciem o 10 pozycji na starcie;
Minimalna waga bolidu 605kg (bolid, plus paliwo i kierowca);
Kierowca przed drugimi kwalifikacjami musi wybrać mieszankę na suchą nawierzchnię;
2005
Silnik musi wytrzymać dwa weekendy Grand Prix;
Zredukowno rozmiar dyfuzorów by zmniejszyć prędkości w zakrętach;
Zakazano zmiany opon w trakcie wyścigu;
2006
Wprowadzono nowe jednostki napędowe 2,4L V8 o nachyleniu 90 stopni, 4 zawory na cylinder. Silnik musi ważyć minimum 95kg;
Ponownie można zmieniać opony;
Zespoły mają 14 kompletów opon na weekend na 1 kierowcę, siedem na suchą nawierzchnie, cztery na mokrą i trzy na ekstremalnie mokrą nawierzchnię
2007
Wprowadzono obowiązkową przerwę w płatach tylnego skrzydła by móc obserwować ich elastyczność;
Zwiększono wymogi podczas crash testów tylnej sekcji bolidów;
Limit obrotów silnik 19.000
2008
FIA wprowadziła ustandaryzowane ECU;
Kontrola trakcji została zakazana;
Silniki podlegają homologacji i ich rozwój jest zakazany, aż do sezonu 2013;
Wprowadzono ograniczenia jeśli chodzi o korzystanie z tunelu aero i technologi CFD;
2009
Kierowca może w trakcie sezonu korzystać z 8 silników - każda kolejna jednostka to kara cofnięcia o 10 pozycji na starcie;
Ograniczono maksymalną ilość obrotów silnika do 18.000;
Wprowadzono KERS;
Zwiększono szerokość przedniego skrzydła do 1800mm, jego wysokość obniżono do 75mm, środkowa sekcja musi być płaska jego szerokość to 250mm;
Tylne skrzydło jest węższe - poprzednio 1000mm, obecnie 750mm, musi być też 150mm wyższe;
Wprowadzono ruchome przednie skrzydło - sterowane przez kierowcę (możliwa zmiana położenia o  6 stopni, dwa razy w trakcie okrążenia);
Zredukowano wysokość dyfuzora do 200mm;
Zmieniono przepisy by zredukować boczne owiewki;
Ponownie można korzystać z slicków;

Zmiany w formacie sesji:

2004
Piątek
11.00-12.00 1 trening
14.00-15.00 2 trening

W trakcie obu sesji zespoły które ukończyły poprzedni sezon na miejscu niższym niż czwarte mogą wystawić trzeci bolid:
Nie może go prowadzić żaden z dwóch kierowców wyznaczonych na to GP;
Kierowca posiada super licencję
Jego kierowca nie brał udziału w więcej niż 6 rundach Grand Prix ostatnich dwóch sezonów.

Sobota
10.00-10.45 3 trening
11.15-12.00 4 trening
14.00 kwalifikacje:

Sesja jest podzielona na dwie części, które są rozdzielone dwu minutową przerwą;
W pierwszej części kierowcy pokonują po 1 okrążeniu na czas, w kolejności w jakiej ukończyli poprzedni wyścig, jeśli zawodnik nie ukończy 1 części nie może brać udziału w drugiej;
Kolejność w drugiej części jest odwrotna do wyników osiągniętych w 1 części;
Bolidu muszą mieć już ustawienia na wyścig i mieć zatankowane paliwo;

Niedziela
14.00 Wyścig

2005
Identyczny format jak w sezonie 2004, z pominięciem drugiej części kwalifikacji.

2006
Piątek
11.00-12.00 1 trening
14.00-15.00 2 trening

Sobota
11.00-12.00 3 trening
14.00-15.00 kwaliifkacje podzielone na 3 części

Q1 - 15 minut - odpada 5 najwolniejszych kierowców
Q2 - 15 minut - odpada 5 najwolniejszych kierowców z pozostałych po Q1
Q3 - 20 minut - 10 kierowców walczy o pole position

Niedziela
14.00 Wyścig

2007
Piątek
11.00-12.00 1 trening
14.00-15.00 2 trening

Sobota
11.00-12.00 3 trening
14.00-15.00 kwalifikacje podzielone na 3 części

Q1 - 15 minut - odpada 5 najwolniejszych kierowców
Q2 - 15 minut - odpada 5 najwolniejszych kierowców z pozostałych po Q1
Q3 - 15 minut - 10 kierowców walczy o pole position

Niedziela
14.00 Wyścig

2008-2009
Piątek
11.00-12.00 1 trening
14.00-15.00 2 trening

Sobota
11.00-12.00 3 trening
14.00-15.00 kwalifikacje podzielone na 3 części

Q1 - 20 minut - odpada 7 najwolniejszych kierowców
Q2 - 15 minut - odpada 7 najwolniejszych kierowców z pozostałych po Q1
Q3 - 15 minut - 10 kierowców walczy o pole position

Niedziela
14.00 Wyścig

Historia zmian - część 2

źródło
Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2019
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.