Top Ad unit 728 × 90

 

Zmiany w regulaminie F1 2012

Przed nami sezon 2012. Jakie zmiany wprowadzone zostały w regulaminie? Co zmieni się dla kierowców, zespołów i dla nas fanów Formuły 1. Po raz pierwszy od czterech lat, wielkich zmian nie ma, ale nawet te małe mogą wpłynąć na kolejność w stawce.

Wielkie zmiany czekają nas dopiero za rok. Główną zmianą będą oczywiście jednostki napędowe i KERS, który zmieni się w ERS... tymczasem mamy rok 2012. Największy wpływ na bolidy w tym roku będzie miał zakaz dotyczący korzystania z dmuchanych dyfuzorów.

W celu wymuszenia na zespołach pozycji wydechu wprowadzono przepisy, które dyktuje jego położenie i wymiar. Jak już widzieliśmy podczas ostatniego testu w Abi Zabi w zeszłym roku, wydech będzie teraz przypominał rozwiązanie z przed 10 lat, tzw peryskopowy wydech.

Zespoły nie dadzą jednak łatwo za wygraną. Teraz jak nie mogą dmuchać w wydech, będą chcieli wykorzystać gazy i dmuchać w tylne skrzydło, co może być zadaniem trudniejszym do wykonania.

Co już wiemy

Pod koniec zeszłego sezonu Ferrari i Mercedes testowali już nowe przednie skrzydła. Wszyscy starają się jak najbardziej je obniżyć. Jak widzieliśmy podczas GP Indii skrzydło Ferrari w bolidzie Massy aż dotykało końcówkami asfaltu.

Skrzydło Mercedesa było innowacyjne z innego powodu, posiadało w sobie modyfikację tzw kanału F, im bolid szybciej jechał tym więcej powietrza obiegało przednie skrzydło i dzięki temu zmniejszał się wytwarzany przez nie docisk.

Lotusowi o mały włos udało się ponownie wszystkich zaskoczyć. Rok temu, jeszcze jako Renault korzystali z przedniego wydechu. Teraz chcieli pokazać wszystkim system regulacji wysokości zawieszenia, który pozwalał zachować wysokość przodu bolidu podczas hamowania. System jakiś czas temu został jednak zakazany.

Wiemy też, że bolidy będą brzydkie ;-) Caterham już widzieliśmy, Peter Sauber stwierdził, że ich bolid wygląda podobnie, zapewnił też, że reszta pewnie nie będzie się różnica. Związane jest to z zmianą w przepisach i obniżeniem samego przodu bolidu, a nie obniżenia chassisu. Przez to nową "modą" w tym sezonie będą tzw. kacze dzioby.

Różnica wysokości jest dosyć znacząca przy przedniej osi wysokość maksymalna to 625mm, a przesuwając się kilka centymetrów w przód to już tylko 550mm. Zespoły korzystają tutaj z tej maksymalnej wysokości więc spadek jest znaczący i widoczny.

Mapowanie pracy silnika również zostało ograniczone w nadchodzącym sezonie. Teraz kierowca będzie miał do dyspozycji tylko dwie mapy, jedna na suchą druga na mokrą nawierzchnie. Nie będzie można ich też modyfikować między poszczególnymi sesjami.

Opony Pirelli sezon 2

Wczoraj oglądałem podsumowanie sezonu 2011. Widać było jak zespoły na początku miały problem z oponami. Nie wiedzieli jak będą się zachowywać, narzekali na szybkie zużycie. Ciężko było im określić czy lepiej już zjechać do boksów czy poczekać aż się skończą.

Teraz wiedzą już jak z nich korzystać, jak ustawić bolid by najefektywniej wykorzystać te opony które przywiezie na dane Grand Prix Pirelli.

Opony w nadchodzącym sezonie ponownie minimalnie się zmienią. Pirelli chce zmniejszyć różnice między poszczególnymi mieszankami. Czy zespoły szybciej się przystosują to dopiero pokaże czas.

Pirelli stworzy opony bardziej miękkie, bardziej kwadratowe, z których będzie kierowcom łatwiej korzystać. Niestety to wiąże, ze sobą to, że z czasem tak jak to było rok temu będziemy się oponami coraz mniej ekscytować.

Bez zmian - waga bolidu

Niby mało znacząca uwaga, a jednak. W regulaminie pozostawiono zapis o minimalnej wadze bolidu taką jak rok temu. Na dodatek balast bolidu pozostanie rozdzielony między osie tak samo jak w sezonie 2011.

Dzięki temu Pirelli ma łatwiejsze zadanie jeśli chodzi o przygotowanie opon do nadchodzących Grand Prix, a zespoły nie mogą zbytnio kombinować z rozkładem masy między osie. W ten sposób też zabezpieczają się przed jakąś wpadką w konstrukcji bolidu, które jak wiemy w przeszłości miały miejsce.

Renault po zdobyciu dwóch tytułów mistrzowskich w sezonie 2007 przez to nie mógł przystosować bolidu do nowych opon Bridgestone. Przypominam, że zmienili wtedy dostawcę z Michelina, który opuszczał Formułę 1.

F1 w sezonie 2012

Zdecydowanie ma miejsce ewolucja, a nie rewolucja. Na to przyjdzie nam czekać jeszcze dwa lata. Pytanie czy ta ewolucja sprawi, że ponownie najszybszy będzie Red Bull? McLaren potrafi co jakiś czas zaskakiwać niesamowicie szybkim bolidem, tylko pytanie brzmi czy ten super bolid wypadnie im w tym czy przyszłym roku.

Ferrari już drugi rok z rzędu zapowiada rewolucyjny bolid, może tym razem osiągną więcej sukcesu niż z  150° Italia. Pierwsze teoretyczne zdjęcia bolidu widziałem i faktycznie widać rewolucję, tylko w dalszym ciągu nie oznacza to, że jest to droga do sukcesu.

Jedno jest pewne. Red Bull nie będzie miał w tym sezonie dmuchanego dyfuzora, a testy zaczynają się wkrótce. Wtedy poznamy odpowiedzi na więcej pytań.
Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2019
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.