Top Ad unit 728 × 90

 

Ayrton Senna: Człowiek który nigdy nie zostanie zapomniany

21 Marca urodził się jeden z najlepszych kierowców jakich Formuła 1 kiedykolwiek miała. W tym poście przeczytacie o karierze Ayrtona Senny. Znajdziecie tu też kilka jego wypowiedzi. Brazylijczyk wczoraj obchodziłby 5
0 urodziny, pozostaje on ostatnim kierowcą który zginął za kierownicą bolidu Formuły 1. [full_width]

Wczesna kariera

Ayrton Senna da Silva urodził się w Sao Paulo, 21 Marca, 1960 roku. Jego kariera w sportach motorowych rozpoczęła się kiedy miał lat 13, tak jak wielu innych zaczął od gokartów. W 1977 wygrał South American Kart Championship potem został wicemistrzem w Karting World Championship w 1979 oraz 1980.

Rok później, Senna przeniósł się do Anglii  gdzie rozpoczęła się jego kariera w bolidach jedno miejscowych. Starty rozpoczął od Formuły Ford 1600 dla Ralpha Firmana w zespole Van Diemen. 1980 to rok w którym wygrał w obu seriach w których występował czyli RAC oraz mistrzostwa Townsend-Thoreson Formula Ford 1600.

W 1981, Senna Ayrton ogłosił że wycofuję się z sportu z powodu braku funduszy. Stwierdził że słaby kierowca z pieniędzmi, zawsze znajdzie sobie dobry bolid jednak dobry bez zostanie pozostawiony bez niczego... Wrócił więc do Brazylii i zajął się rozwojem rodzinnego biznesu.

Pasja Senny do wyścigów jednak nie zniknęła. Zdołał zebrać fundusze (£10,000) od swojego ojca i Brazylijskiego banku by ścigać się przez jeden rok. Było warto w 1982, Senna wygrał 22 wyścigi oraz Brytyjskie oraz Europejskie mistrzostwa Formula Ford 2000.

Ostatnim szczeblem drabiny przed F1 były mistrzostwa Formuły 3 w sezonie 1983. Senna startował przeciwko Martinowi Brundle. Ayrton zdominował pierwszą połowę sezonu, jednak to Brundle zdołał później odrobić stratę. Wszystko miało rozegrać się podczas finałowego wyścigu w Thruxton. Senna zdobył pole position i wygrał, oznaczało to że został Mistrzem!!! Wygrał również Macau Grand Prix, wtedy też ziścił się jego sen o Formule 1...

Formuła 1

Ayrton testował najpierw bolidy dla kilku zespołów, między innymi Williamsa oraz McLarena jednak ani jedni ani drudzy nie mieli wolnego miejsca które mogli by zaoferować Brazylijczykowi. W ten sposób Senna trafił do Tolemana i zadebiutował w sezonie 1984.

Bolid był wolny oraz nijaki, jednak Senna wkrótce miał okazję by pokazać swój talent w pełnej krasie.

Niespodziewanie, Senna zdołał ukończyć na 6 pozycji oraz zdobyć pierwszy punkt w karierze już swoim drugim występie w Grand Prix Republiki Południowej Afryki. Na dodatek udało mu się ten wyczyn powtórzyć podczas następnej rundy w GP Belgii.

Pierwszy moment który jednak sprawił że świat F1 na moment zamarł z wrażenia to Grand Prix Monaco tego samego roku. Prost i Lauda walczyli o tytuł, Senna wykorzystał deszczowy wyścig by pokazać wszystkim swoje umiejętności. Był to chaotyczny wyścig, wąskie ulice oraz pełno wody na torze, wszystko to sprawiało że wyprzedzanie stało się jeszcze trudniejsze. Senna potrafił jednak takie warunki wykorzystać i szybko zaczął przebijać się przez stawkę. Wyprzedził już nawet Nikiego Laude i doganiał Francuza aż o 4s na okrążeniu. Wyprzedził go i na jego nieszczęście na tym samym okrążeniu pokazano czerwone flagi. Zgodnie z zasadami w takim momencie za oficjalne bierze się wyniki z poprzedniego okrążenia...

Oznaczało to że Ayrton dojechał z imponującym drugim miejscem i pierwszym podium w swojej karierze. Uważał jednak że prezydent FIA Balastre faworyzował swojego rodaka Prosta i to był początek ich zaciekłej rywalizacji w F1.

Sennie udało się zdobyć trzecie miejsce w GP Wielkiej Brytanii, jednak Toleman zaliczył następnie 4 defekty, a Brazylijczyk otrzymał zawieszenie na GP Włoch za zerwanie kontraktu z zespołem i podpisanie nowego z Lotusem.. W nowych barwach udało mu się ukończyć jeszcze GP Portugalii na ostatnim stopniu podium a mistrzostwa skończył na 13 pozycji.

Senna wykorzysta szansę jazdy dla bardziej konkurencyjnego zespołu i na dodatek mającego za sobą dobrą historię. W Lotusie pokazał że jest zdolny do walki o mistrzostwo. Jednak na otwarcie sezonu silnik Renault odmówił posłuszeństwa w niedzielne popołudnie z powodu awarii elektroniki.

Ayrton Senna zdobył pierwsze pole position z łatwością podczas następnego GP w Estoril. Tor był mokry a młody Brazylijczyk prowadził wyścig, na czwartym okrążeniu był aż o 10.353s szybszy niż partner z zespołu de Angelis. Senna wygrał ten wyścig a Alboreto który ukończył na drugim miejscu był jedynym kierowcą który nie został zdublowany.

Senna twierdził że pogoda oraz warunki były dużo gorsze niż w Monaco, możliwe jednak że był to komentarz rozgoryczonego kierowcy który uważał że pierwszą wygraną powinien odnieść rok wcześniej.

Kolejne zwycięstwo przyszło w Belgii, jednak Elio de Angelis nie był zadowolony z relacji z Ayrtonem. Uważał że buduje on zespół tylko w koło swojej osoby i że nie ma tam dla niego miejsca a on nie będzie grał drugich skrzypiec. Dlatego też przeniósł się później do Brabhama.

W 1986, Senna prowadził w mistrzostwach po dwóch wyścigach które wygrał, a jeden z nich z przewagą 0.014s nad Mansellem (w Hiszpanii). Walka Senny z Prostem jeszcze nie była tak zażarta jednak już znalazło by się kilka okazji gdzie jeden drugiemu utarł nosa.

Senna zdołał zdobyć osiem pole position, jedno więcej niż w poprzednim sezonie, jednak niezawodność nie stała po jego stronie i marzenie o mistrzostwie powoli się oddalało. Dzięki występom w Lotusie zainteresowała się nim jednak Honda i w sezonie 1987 to z jej silnikami mógł startować.

Ponownie Sennie brakowało szczęścia na początku sezonu. Z pierwszych trzech wyścigów, dwóch nie ukończył (jeden w Belgii gdzie miał kolizję z Mansellem) i tylko jedno podium.

Umiejętności pokazał jednak w Monaco i Detroit wygrywając te Grand Prix.. Lotus potrafił dać mu bolid który pozwalał mu na wygrywanie wyścigów jednak jego niezawodność dała się zbyt bardzo Brazylijczykowi we znaki. W trakcie tego sezonu silna wieź została zbudowana między nim a dostawcą silników. Honda przeszła razem z Senną do McLarena by powalczyć o mistrzostwo...

McLaren nie tylko dostał moc silników Hondy i wiedział jak wygrywać. Pierwszym kierowcą w tym zespole był Alain Prost i to on zgodził się na występy Senny. Ayrton jednak nie chciał szukać przyjaźni jego głównym celem było pokonanie Francuza.

Stało się to oczywiste podczas GP Monaco. Senna prowadził z dużą przewagą, kiedy jednak dowiedział się że Prost go dogania, tak przyśpieszył że może i za mocno ponieważ rozbił bolid...

Był to błąd Ayrtona który wypominał sobie przez większość kariery i przyniósł mu wiele cierpienia. W Portugalii zdarzył sie kolejny incydent. Prost próbował objąć prowadzenie, jednak Senna chciał go przyblokować przy prędkości 180mph spychał go na ścianę oddzielającą główną prostą od pit stopów. Prost jednak nie odpuścił i udał mu się manewr wyprzedzania. Senna miał szczęście ponieważ FIA tylko dało mu ostrzeżenie.

Podczas GP Włoch na Monzie, Prost wiedział że ma problemy z bolidem i że nie ukończy tego wyścigu. Postanowił więc jechać bardzo szybko i postawił wysoko poprzeczkę. Senna dał się nabrać, Prost ostatecznie wycofał się z wyścigu. Ayrton natomiast spalił za dużo paliwa, musiał zwolnić i dojechał dopiero na 10 pozycji. Prost był znany z tego że może i nie jest za szybkim kierowcą ale bystrym

Sezon skończył się jednak po myśli Senny który zdobył tytuł. Wygrał osiem wyścigów tego sezonu i zdobył pierwsze z swoich 3 tytułów.

Senna był zdesperowany by obronić tytuł w 89...  Walka między tymi samymi zawodnikami co w zeszłym sezonie nabrała intensywności. Senna wyprzedził Prosta w Imolii a ten twierdził że było to wbrew postanowieniu które zawarli przed wyścigiem. Alain w sezonie jednak pokazywał jednak dobre równe tempo a Ayrton miał ponownie problemy z niezawodnością.

W Estoril, Mansell dostał czarną flagę za cofanie w boksach, jednak albo jej nie widział albo nie chciał jej widzieć i kontyuował walkę z Senną. Ostatecznie oboje się rozbili. Ayrton nie był z tego rezultatu zbytnio zadowolony....

Ostatni wyścig sezonu rozgrywał się w Japonii na Suzuce. Ayrton musiał wygrać jeżeli marzył o drugim tytule, Kiedy Senna próbował wyprzedzić Prosta, Alain się z nim zderzył. Brazylijczyk został wypchnięty na tor przez sędziów. Senna zjechał jeszcze po nowy nos do boksów a potem odzyskał prowadzenie od Nanniniego.

FIA jednak go zdyskwalifikowała jako że na tor wrócił skracając tor, Senna był zdruzgotany postawą prezydenta Balaestre. Ayrton na konferencji prasowej ogłosił: “Odmawiam odejść bez walki”.

Prost zdobył mistrzostwo i przeszedł od Ferrari, wymienił się miejscami z Gerhardem Bergerem który wraz z Ayrtonem tworzył bardzie "ludzką parę". Sennie tym razem wyszedł pierwszy start w sezonie, wygrywając w Pheonix. Prost jednak ponownie walczył z Brazylijczykiem na dodatek wygrywając pierwszy wyścig w jego domowym Grand Prix. Ayrton odpadł po kolizji z Nakajimą (czy zawsze musi się znaleźć jakiś Nakajima)

W przeciwieństwie do zeszłego sezonu to Prost musiał wygrać w Suzuce by zdobyć tytuł. Sytuacja się odwróciła, Senna zdobył pole position jednak poprosił o start z drugiej pozycji z czystej połowy toru. Jednak Balestre odmówił. Prost startując z drugiego miejsca zrównał się z Brazylijczykiem a ten nie zostawił mu miejsca. Przy 170mph zderzyli się i obaj zjechali z toru. Była to idealna zemsta za poprzedni sezon dająca Sennie tytuł.

Ferrari  miało mały kryzys od sezonu '91 i dopiero w połowie sezonu nowym konkurentem dla McLarena okazał się Williams. Senna z dosyć dużą przewagą wygrał ten sezon i swój trzeci tytuł.

McLaren może i był najszybszy w 1992, czerwono białemu bolidowi brakowało między innymi aktywnego zawieszenia i nie był on zagrożeniem dla Williamsa. Senna zdołał jednak wygrać dwa wyścigi i ukończyć sezon na czwartej pozycji tuż za nową młodą wschodzącą gwiazdą, Michaelem Schumacherem.

McLaren powrócił w sezonie 1993 z lepszym bolidem a Williams ponownie był zespołem do bicia. Tam też przeniósł się odwieczny rywal Brazylijczyka Alain Prost. Zablokował tym samym transfer Senny do zespołu Franka Williamsa.

Senna jednak był niezadowolony McLaren został zmuszony do korzystania z silnika Ford V8 który był dużo gorszy od pożądanego Renault V10. Senna zgodził się podpisać kontrakt ale oddzielny na każdy wyścig. Uważał że jeżeli to będzie słaby sezon to odejdzie w połowie by wrócić w kolejnym sezonie. 

Pomimo to i tak zdołał wygrać kilka Grand Prix, między innymi zdominował Donington i  jest to chyba jego najbardziej pamiętne zwycięstwo. Na starcie spadł na piątą pozycję, jednak do końca pierwszego okrążenia wszystkich wyprzedził a na koniec wyścigu zdublował. Wyścig ten odbył się w deszczu.

Na koniec sezonu wygrał jeszcze dwa wyścigi, a podczas ostatniej rundy uderzył w twarz Eddie Irvina za to że ten się od dublował.

Prost zdobył 4 tytuł i wycofał się z sportu. Senna ukończył na drugim miejscu i szukał lepszego bolidu na przyszły sezon. Ostatecznie dołączył do Williamsa, była to przesiadka na którą długo czekał.

Williams Renault FW16 jednak nie był tak szybki jak jego poprzednik. Elektroniczne wspomagania zostały zakazane i bolid ciężko się prowadził. Schumacher objął prowadzenie w pierwszym wyścigu sezonu w Brazylii. Senna próbował go gonić jednak wpadł w poślizg i silnik mu zgasł. W Grand Prix Pacyfiku Ayrton został uderzony przez Hakkinena i również nie ukończył wyścigu.

Trzecia runda to było San Marino a sam weekend obfitował w wypadki. W piątek podczas treningu Rubens Barrichello o mało nie przeleciał przez bariery. Złamał nos oraz ramię podczas wypadku. Następnego dnia Roland Ratzenberger zginął kiedy przedni spoiler oderwał się od Simteka i wpadł pod bolid, kierowca nie mógł skręcać i uderzył z dużą prędkością w betonową bandę. Zginął na miejscu.

Po tym strasznym wypadku, Senna był zdeterminowany by poprawić bezpieczeństwo na torach. Chciał założyć grupę która by się tym zajmowała a on jako najstarszy kierowca by był na jej czele.

Każdy kierowca zgodził się wziąć udział w wyścigu, jednak szybko zdarzył się kolejny wypadek. Wyjechał na tor safety car. JJ Lehto nie wystartował a w jego bolid trafił Pedro Lamy. Koło oderwało się od bolidu i poleciało w trybuny, 8 fanów doznało obrażeń oraz policjant.

Po restarcie Senna utrzymywał dobre tempo, prowadził wyścig. Na następnym okrążeniu na szybkim zakręcie Tamburello opuścił tor przy dużej prędkości i uderzył w betonową ścianę przy prędkości 135mph. Jedna z części przedniego zawieszenia oderwała się i przebiła wizjer Ayrtona tuż nad lewym okiem.

Senna został wyciągnięty z bolidu i zabrany do szpitala w Bologni, każdy kto oglądał ten wyścig zapewne pamięta czerwoną plamę krwi jaka pozostała na miejscu wypadku...

Już po wyścigu 34 letniego Ayrtona Senna ogłoszono zmarłym w wyniku ran odniesionych podczas wypadku, którego dokładne przyczyny do tej pory nie są znane.

W bolidzie Williamsa za siedzeniem kierowcy była flaga Austrii, która Ayrton chciał wznieść na cześć Rolanda Ratzenbergera który zginął dzień wcześniej

Dlaczego Senna był tak dobry?

Senna to chyba jedyny kierowca który może dorównywać Schumacherowi w popularności. Nawet teraz po śmierci wielu go kocha. Jego śmierć dała mu postać legendy i może nawet dlatego więcej ludzi o nim mówi, lecz nawet wcześniej uważany był za kogoś niesamowitego.

Jego szczególną umiejętnością było super szybkie okrążenie podczas kwalifikacji. 65 zdobytych pole position dobitnie na to wskazują. Wygrał też 41 Grand Prix, Schumacher potrzebował kilka dobrych lat żeby się z nim zrównać a gdy mu się udało w 2000 roku na twarzy Niemca pojawiły się niespotykane do tej pory emocje.

Był pochłonięty pasją i był niesamowitym geniuszem, czasami nawet okazywał ludzkie emocje. Podczas kwalifikacji do GP Belgii, Comas rozbił się a Senna zatrzymał bolid i zaoferował pomoc. Później odwiedził go jeszcze w szpitalu. Ironią w tym wszystkim było to że on sam potrafił poświęcić bezpieczeństwo innych by osiągnąć swój cel. To on zapoczątkował serię wypadków które miały decydować o mistrzostwie, pokazał że nie brakuje mu pasji jednak nie były to zdarzenia fair play.

Był niesamowitym kierowcą który potrafił iść dalej niż każdy inny. Jego śmierć prawdopodobnie zawyżyła postrzeganie go jako super gwiazdę, jednak wszyscy wiedzą że miał do tego serce. On potrafił opanować prędkość, poszukiwać coraz bardziej naginać swoje maksimum możliwości w każdych warunkach pogodowych. Czasami jednak to serce panowało nad nim bardziej niż sam rozum.

Ayrton Senna po prostu miał taki urok: Chciał być najszybszy...

Cytaty

Senna był bardzo inteligentnym kierowcą i człowiekiem poniżej kilka z jego stwierdzeń:
O wygrywaniu:
  • “Oczywiście są momenty kiedy zastanawiasz się jak długo można to robić ponieważ są inne aspekty tego stylu życia które nie są miłe. Jednak ja po prostu kocham wygrywać"
  • “Wygrywanie jest najważniejsze. Wszystko inne jest tylko tego konsekwencją.”
O drugiej pozycji:
  • “Bycie drugim, to znaczy być pierwszym który przegrał.”
  • “Kiedy jesteś w bolidzie przygotowany do wygrywania, drugie czy trzecie miejsce to za mało”
O strachu i śmierci:
  • “Strach jest dla mnie ekscytujący.”
  • “Chcę żyć w pełni bardzo intensywnie. Nigdy bym nie chciał cierpieć z powodu kontuzji lub choroby. Jeżeli przydarzy mi się wypadek, wolałbym umrzeć natychmiast”
  • “Nie znam stylu jazdy który nie jest ryzykowny. Każdy z nas musi się poprawiać. Każdy kierowca ma swój limit, mój limit jest troszkę dalej niż innych”
  • “Będzie to sezon z wieloma wypadkami, zaryzykuje stwierdzenie że będziemy mieli szczęście jak nic poważnego się nie stanie" (1994)
O sporcie:
  • “Już miałem pole position, o pół sekundy, potem o sekundę i po prostu jechałem dalej. Nagle okazało się że jestem aż o dwie sekundy szybszy od wszystkich pozostałych wraz, nawet mojego partnera z zespołu który ma taki sam bolid"
  • “Te rzeczy przybliżają to jak jesteśmy krusi. W tym samym momencie robisz coś co nikt inny nie jest w stanie, W momencie kiedy jesteś uważany za najlepszego, najszybszego i kogoś kogo nie są w stanie dotknąć”
  • “To jest ważne, kiedy twój sprzęt nie jest najlepszy, a ty musisz uważać że zawsze będzie lepszy wyścig, to jest część mojej motywacji”
O kobietach:
  • "Kobiety - zawsze są z nimi problemy jednak nie mogę bez nich żyć"
…o Bruno

  • “Jeśli myślicie że ja jestem dobry, poczekajcie na mojego siostrzeńca Bruno.”
Jeżeli Bruno Senna jest w połowie tak dobry jak sugerował Ayrton, Hispania ma w składzie przyszłego zwycięzcę! W każdym razie zapewne wszyscy się zgodzimy że wspaniale jest mieć zółto, zielony kask znowu na starcie!

Jedna rzecz jest pewna: Ayrton, nigdy o Tobie nie zapomnimy....

6 komentarzy:

  1. Nigdy go nie zapomne}: chciałbym kiedys pojechac na grób do Sao Paulo i zapalic mu znicz(((.Polece}: Nosze z duma jego zegarek po dzis dzien istnieje Fundacion Instituto Ayrton Senna pomoc biednym dzieciom.Zawsze chciał dobrze dla innych. Odszedł nagle lecz w sercu moim na zawzse pozostanie

    OdpowiedzUsuń
  2. Z najlepszymi pozdrowieniami dla ciebie Senna Grzegorz Szymura}:

    OdpowiedzUsuń
  3. Tam wyzej jest napisane ze Senna dal w twarz Eddie Jordanowi a to nieprawdw bo Eddie Irvinowi

    OdpowiedzUsuń
  4. Poprawione, nie wiem dlaczego tak napisałem ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Jestem w posiadaniu filmu o karierze Ayrtonie Sennie.
    Bardzo fajnie zrobiony film i lza sie kreci w oku kiedy sie go oglada.

    OdpowiedzUsuń
  6. Na stronie możecie też znaleźć recenzję filmu Senna, naprawdę polecam

    OdpowiedzUsuń

Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.