Top Ad unit 728 × 90

 

Historia F1

Mistrzostwa świata Formuły 1 rozegrano po raz pierwszy w 1950 r. Pierwszy sezon składał się z siedmiu wyścigów (w tym Indianapolis 500, obecne w kalendarzu mistrzostw F1 do 1960 r., jednak wyścig ten był praktycznie ignorowany przez kierowców F1), a historyczny tytuł mistrzowski wywalczył Włoch Giuseppe Farina.

Potem nastała era dominacji dwóch kierowców: Alberto Ascari zdobył dwa, a Juan Manuel Fangio aż pięć tytułów mistrzowskich (w tym cztery z rzędu).

Na torze w muszce....

Samochody w tamtych latach miały niewiele wspólnego z bezpieczeństwem: były to stalowe tuby na kołach z mocnym silnikiem umieszczonym z przodu i mało skutecznymi, bębnowymi hamulcami. Nikt nie słyszał o pasach bezpieczeństwa, kaski nie były obowiązkowe, nie mówiąc już o kombinezonach.
Mike Hawthorn, mistrz świata z 1958 r., ścigał się zawsze w... muszce. Samochody nie były jednak wcale wolne: średnie prędkości w wyścigach grubo przekraczały 100 km/h.

Pierwsze kroki w stronę bezpieczeństwa

W 1955 r. wprowadzono znacznie bardziej skuteczne hamulce tarczowe, a firma Cooper rozpoczęła budowę wyścigówek z silnikiem umieszczonym z tyłu.
Pierwsze poważniejsze zmiany w regulaminie dotyczącym bezpieczeństwa wprowadzono jednak dopiero w latach 60.
W 1961 r. zmniejszono pojemność silników z 2,5 litra do 1,5 l, a dwa lata później wprowadzono znany i stosowany do dziś system sygnalizacji flagami.
W latach 1963-65 wprowadzono przepisy dotyczące odpowiedniej konstrukcji zbiornika paliwa oraz nakazano obowiązkowe stosowanie kasków i ognioodpornych kombinezonów.
W 1968 r. Amerykanin Dan Gurney jako pierwszy zastosował tzw. kask zamknięty, z pełną ochroną twarzy. Kaski otwarte, bez ochrony szczęki i bez wizjera, pozostały w użyciu do 1974 r. W latach 60. dominowały brytyjskie zespoły Cooper, Lotus i BRM, a tytuły mistrzowskie zdobywali tacy kierowcy, jak Jim Clark czy Graham Hill.

Bezpieczniej na torach

W latach siedemdziesiątych poczyniono ogromne kroki naprzód w dziedzinie bezpieczeństwa na torach. Ogromna w tym zasługa trzykrotnego mistrza świata Jackie Stewarta, który sam o mało nie zginął w wypadku na belgijskim torze Spa Francorchamps w 1966 r. Wprowadzono m.in. obowiązek stosowania lusterek wstecznych, powiększono kokpit by ułatwić ucieczkę z rozbitego, płonącego samochodu (w 1971 r. wprowadzono obowiązującą do dziś zasadę pięciu sekund, w czasie których kierowca musi być w stanie opuścić kokpit).

W 1970 r. wprowadzono inspekcje zabezpieczeń na torze: barier, siatek i żwirowych poboczy. Od 1972 r. obowiązkowe jest stosowanie sześciopunktowych pasów bezpieczeństwa, a rok później wprowadzono obowiązkowe badania medyczne dla kierowców. FIA opracowała także standardy, którym odpowiadać muszą kaski i kombinezony. W latach 70. o tytuły mistrzowskie walczyli tacy kierowcy, jak Jackie Stewart, Emerson Fittipaldi i Niki Lauda.

Lata osiemdziesiąte

Na początku lat 80. doszło do znaczących zmian w konstrukcji samochodów. Aluminium zostało stopniowo zastąpione przez lekkie i niezwykle wytrzymałe włókna węglowe, zapewniające jeszcze większą sztywność nadwozia i chroniące kierowcę w razie wypadku. W 1985 r. wprowadzono pierwsze testy zderzeniowe, sprawdzające wytrzymałość nadwozia w razie uderzenia czołowego. FIA skupiła się także na poprawie bezpieczeństwa torów, a od 1986 r. w czasie każdego wyścigu służby ratownicze muszą mieć do dyspozycji śmigłowiec.

Tragiczne wydarzenia na torach

W latach 80. rozkwitł talent czterokrotnego mistrza świata Alaina Prosta, któremu od sezonu 1984 przybył godny rywal – Ayrton Senna. Brazylijczyk trzykrotnie zdobywał mistrzostwo świata, a jego tragiczna śmierć podczas Grand Prix San Marino w 1994 r, sprawiła, że FIA ponownie skupiła się na kwestiach bezpieczeństwa w Formule 1.

Zmniejszono pojemność silników z obowiązujących od 1987 r. 3,5 litra do 3,0 l. Wprowadzono dodatkową ochronę głowy, za pomocą podwyższonych i odpowiednio wyściełanych ścianek kokpitu. Zaostrzono testy zderzeniowe i wprowadzono obowiązek noszenia kombinezonów ognioodpornych przez mechaników obsługujących samochody w boksach. W 1994 r. FIA za pomocą analizy komputerowej wytypowała 27 najbardziej niebezpiecznych zakrętów, które zostały przebudowane. Wprowadzono także ograniczenie prędkości w boksach.

W 1997 r. we wszystkich samochodach montowano już „czarne skrzynki” rejestrujące parametry pracy samochodu, co miało ułatwić analizę danych po wypadku. Rok później zmniejszono dopuszczalną szerokość bolidów z 200 do 180 cm, by zmniejszyć przyczepność mechaniczną i obniżyć prędkości w zakrętach. Z tego samego powodu w pełni gładkie opony „slick” zastąpiono oponami rowkowanymi o mniejszej przyczepności. W 1999 r. znów zaostrzono normy testów zderzeniowych i wprowadzono obowiązek zabezpieczania kół specjalnymi mocowaniami, zapobiegającymi odpadnięciu w razie wypadku. Zaczęto także zastępować żwirowe pobocza asfaltowymi.

Okres dominacji Michaela Schumachera

* kariera Michaela Schumacher
* F1 Sezony 94-05 na video

Przełom wieku XX i XXI stał pod znakiem dominacji Michaela Schumachera. Niemiec zdobył siedem tytułów mistrzowskich (w tym pięć z rzędu), ustanawiając trudny do pobicia rekord. Jednocześnie stale podnosił się poziom bezpieczeństwa na torach i skutecznie eliminowano potencjalne zagrożenia. Z roku na rok zaostrzano normy obowiązujące przy testach zderzeniowych. Powiększano powierzchnię lusterek oraz tylnego światła, używanego w czasie deszczu. Od sezonu 2003 obowiązkowe jest stosowanie systemu HANS, chroniącego kark i głowę kierowcy przy uderzeniu czołowym. W tym samym roku przebudowano kilka torów (m.in. Silverstone, Magny Cours, Hungaroring i Suzukę), podnosząc ich bezpieczeństwo. Przed sezonem 2006 zmniejszono pojemność silników z 3,0 litra na 2,4 l – by ograniczyć moc maksymalną i poprawić bezpieczeństwo.

Najbezpieczniejszy sport świata

Dzięki tym zabiegom Formuła 1 jest obecnie jednym z najbardziej bezpiecznych sportów świata. Ostatnią śmiertelną ofiarą był Ayrton Senna – od jego śmierci upłynęło już 12 lat. Najwyższe standardy bezpieczeństwa sprawiają, że nawet z poważnie wyglądających wypadków kierowcy wychodzą bez najmniejszych obrażeń. Ostrożności nigdy za wiele – dlatego należy się spodziewać kolejnych kroków zmierzających ku dalszej poprawie bezpieczeństwa na torach.

Brak komentarzy:

Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.