Top Ad unit 728 × 90

 

Strategia w F1

Tak naprawdę walka we współczesnej Formule 1 toczy się głównie w boksach i podczas kwalifikacji. Wyścig niewiele jest w stanie zmienić - chyba że pogoda spłata figla, jak na przykład na Hungaroringu 2006.
Wyprzedzanie na niektorych torach jest praktycznie niemożliwe, chyba że mamy do czynienia z dobrym kierowcą startującym za karę z końca stawki. Ale nawet wtedy zawodnik szybko przebija się na początek drugiej dziesiątki, a kolejne miejsca zyskuje dzięki odpowiedniej strategii i szybkiej obsłudze w boksie.

Podstawy dla laika:
Gdy dwóch kierowców jedzie jeden za drugim, warto zwrócić uwagę na dokonywane na bieżąco przez inżynierów zespołu modyfikacje strategii. Szybszy kierowca, jadący na drugiej pozycji, może na przykład zostać wezwany na wcześniejsze dotankowanie. Na torze i tak nie dałby rady wyprzedzić rywala, mimo że jest od niego szybszy np. o pół sekundy na okrążeniu. Wcześniejsze tankowanie będzie krótsze, bo do baku wleje się mniej paliwa. Dodatkowo pojawia się szansa na przeskoczenie rywala, gdy ten zjedzie na swój postój - tyle że w takiej sytuacji prawie zawsze lider też przyspieszy tankowanie, zjeżdżając już na następnym okrążeniu. W ten sposób kierowca, który tankował wcześniej, może nie wykorzystać swojej przewagi szybkości, bo już na następnym kółku konkurent wyjedzie mu z boksu tuż przed nosem.
Największym przekleństwem dla kierowcy jest utknięcie za cięższym rywalem, planującym w dodatku mniejszą liczbę tankowań. Trzeba wtedy próbować wyprzedzać na torze, by zyskać bezpieczny dystans umożliwiający zjechanie na dodatkowe tankowanie bez straty pozycji. Obecnie Formuła 1 składa się głównie z takich właśnie taktycznych gierek.
 
Dla bardziej zaawansowanych:
To bylo tak na wstep natomiast głownie chodzi o to zeby przyjechac dystans 300km w jak najkrotszym czasie. Wiec pod uwage trzeba brac wiele czynnikow:
-pogoda (np deszcz czy słońce)
-dobór opon (np mieszanka miekka, twarda)
-asfalt (np chropowaty, gładki)
-geometria toru (np duza ilosc zakretow czy prostych)
-pozycja startowa (pole position czy tez tyl stawki)
-zuzycie silnika (nowy silnik badz tez juz jego 2 Grand Prix)
 
Wiekszosc z tych czynnikow ktore wymienilem maja znaczenie jeszcze przed rozpoczeciem wyscigu. Natomiast sa takie ktore ulegaja zmianie w trakcie i glownie one wplywaja na koncowy rezultat.
 
1 postój - jedziemy na poczatku wyscigu z duza iloscia paliwa bolid jest ciezki trudniej sie go prowadzi ma slabsze przyspieszenie czasy okrazen sa slabe opony musza wytrzymac dlugi dystans bez zmieniania, praktycznie nie mamy szans na wyprzedzanie innych, w ostatnich latach bardzo rzadko stosowana taktyka. Tracimy malo czasu na postoj poniewaz tylko raz zjezdzamy chociaz tankowanie trwa dlugo, malo tracimy na jazde przez boksy z ograniczeniem 100km/h
 
2 postoje - zaczynamy wyscig z srednia iloscia paliwa, opony nie musza wytrzymac az tak dlugiego przejazdu wiec nie musismy sie az tak o nie martwic, predkosci jak i czasy uzyskiwane sa duzo lepsze niz z duza iloscia paliwa. Jedziemy w praktyce wyscig podzielony na 3 czesci przewaznie o roznych dlugosciach. Postoje w boksach sa dosyc krotkie (sredni czas na tankowanie a tracimy 2x tyle na przejazd boksami)
 
3 postoje - bardzo mala ilosc paliwa, przez cale 300km krecimy bardzo szybkie czasy opony musza wytrzymac jeszcze mniej, jest to dobra taktyka jezeli startujemy z pole position i chcemy caly czas uciekac przed reszta stawki. Gorzej jezeli trafimy na kogos z duza iloscia paliwa ktory nas zablokuje a my nie bedziemy go mogli wyprzedzic i wtedy taktyka nie bedzie efektywna
 
Nawet najlepsza taktyka moze okazac sie nie trafiona i nieraz w trakcie wyscigu szefostwo zespolu zmienia ja i proboje dopasowac do tego co dzieje sie na torze. Od roku 2006 wyscigi powracaja do normy i coraz wiecej jest manewrow wyprzedzania i postoje nie odgrywaja juz tak znaczacej roli jak jeszcze pare lat temu chodz ciagle sa bardzo wazne i emocjonujaca czescia wyscigu.

Brak komentarzy:

Wszelkie prawa zastrzeżone F1 Fan Klub © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.