Co oznacza numer z boku opony?


Oznaczenie z boku opony to podstawowa metoda identyfikacji, z jakim jej rodzajem mamy do czynienia. To, w większości przypadków, wszystko, czego potrzeba przeciętnemu kierowcy, aby dobrze dobrał opony do swojego pojazdu. Jeśli jednak dla Was boczna sygnatura opony to wciąż czarna magia, koniecznie zatrzymajcie się na moment, by przeczytać poniższy przewodnik!

Oznaczenie z boku opony jest numerem o standardowej formie i określonych informacjach, które się w nim zawierają. Jeśli przyjrzycie się swojemu ogumieniu, znajdziecie na nim coś, co przypomina nasz przykład:

205/55 R16 91 W

Takie “przetłumaczone” oznaczenie opony wygląda z kolei w ten sposób:

szerokość opony/profil - konstrukcja radialna - wewnętrzna średnica - indeks nośności - indeks prędkości

Spójrzmy teraz na to, co oznaczają poszczególne elementy.

Szerokość opony
W naszym przykładzie szerokość opony określona jest numerem 205. Ponieważ parametr ten zawsze wyraża się w milimetrach, oznacza to, że szerokość naszej przykładowej opony to 205 mm.

Profil opony
Opony można podzielić na nisko- i wysoko- profilowe. Niski profil ogumienia gwarantuje lepszą przyczepność na zakrętach i ogólnie wyższy komfort jazdy. W naszym wypadku widzimy, że profil opony (czyli stosunek jej wysokości do szerokości) to 55% - czyli wysokość boku to ponad połowa szerokości konkretnego ogumienia.

Radialna konstrukcja opony
Oznaczona literą R, konstrukcja radialna opony jest najczęściej spotykaną. Rzadko spotyka się na oponie inne oznaczenie, niż literę R.

Wewnętrzna średnica
Wewnętrzną średnicę opony wyraża się w calach i odpowiada ona, po prostu, wysokości felgi, którą zakłada się w danym przypadku. W podanym przez nas przykładzie widać, że wewnętrzna średnica opony wynosi 16 cali.

Indeks nośności
Ten parametr opisuje maksymalne obciążenie, jaki wytrzymuje dana opona. W naszym przypadku indeks nośności oznaczony jest cyfrą 91. Nie oznacza to jednak, że nasza przykładowa opona unieść może zaledwie 91 kilogramów. Parametr indeksu nośności wyraża się cyfrą, która następnie odpowiada konkretnej wadze. Spójrzcie poniżej:


65        290
66        300
67        307
68        315
69        325
70        335
71        345
72        355
73        365
74        375
75        387
76        400
77        412
78        425
79        437
80        450
81        462
82        475
83        487
84        500
85        515
86        530
87        545
88        560
89        580
90        600
91        615
92        630
93        650
94        670
95        690
96        710
97        730
98        750
99        775
100      800
101      825
102      850
103      875
104      900
105      925
106      950
107      975
108      1000
109      1030
110      1060
111      1090
112      1120
113      1150
114      1180
115      1215
116      1250
117      1285
118      1320
119      1360
120      1400
121      1450
122      1500
123      1550
124      1600

Indeks prędkości
Indeks prędkości to maksymalna dopuszczalna prędkość, z którą może poruszać się pojazd, w którym założono konkretną oponę. Pamiętajcie, że nie ma on nic wspólnego z przepisami prawa dotyczącymi ograniczeń prędkości! Z boku opony, indeks prędkości oznaczony jest konkretną literą, która odpowiada kilometrów na godzinę. Porównajcie nasze przykładowe oznaczenie z poniższą legendą:


N         140
P          150
Q         160
R         170
S          180
T         190
U         200
H         210
V         240
Z         240+
W        270
Y         300

Jak widać powyżej, oznaczenie opony to nic skomplikowanego. Po przeczytaniu naszego tekstu z pewnością już poradzicie sobie z jego rozszyfrowaniem!