Top Ad unit 728 × 90

 

Opony zimowe - wąskie czy szerokie?

W świecie opon zawrzało, gdy Continental zaczął zachęcać kierowców do wykorzystywania szerokiego ogumienia również zimą. Skąd taki wniosek? Czy warto inwestować w szerokie ogumienie zimowe?

Aby odpowiedzieć na to pytanie i jednoznacznie określić, czy szerokie opony zimą to dobry pomysł, należy zrozumieć, jak dany rodzaj ogumienia reaguje na podłoże. Nie tylko bieżnik ma znaczenie dla przyczepności. Relacja między oponą, a jezdnią to czysta fizyka!

Dlaczego opona zimowa działa?

Znaczna część opon zimowych jest węższa niż ich letnie odpowiedniki. W grę wchodzą tutaj proste zasady fizyki. Upraszczając, węższa powierzchnia nacisku na podłoże oznacza większe tarcie, a większe tarcie to lepsza przyczepność. Dlatego też opony letnie są szersze - sucha nawierzchnia nie wymaga takiej przyczepności, jak oblodzona.

Opona zimowa - szersza czy węższa?

Wydawać się może zatem, że jedyną opcją dla mroźnych miesięcy jest wąskie ogumienie. Istnieje jednak grono zwolenników jazdy na szerokich oponach zimowych. Dlaczego?

Wszystko sprowadza się do tego, czy powierzchnia, po której porusza się samochód, jest ośnieżona, czy oblodzona.

Wąskie i szerokie opony zimowe można porównać do łyżew i nart. Łyżwy, ze względu na wąskie pasmo nacisku na powierzchnię, idealnie nadają się do poruszania się po lodzie. Nie poradzą sobie jednak one na pokrytym śniegiem podjeździe. Zupełnie odwrotnie ma się rzecz z nartami - szersza ich powierzchnia równomiernie rozkłada nacisk na śnieg, ale nie ułatwia poruszania się po lodzie.

Zwolennicy szerokich opon zimowych przekonują, że lepiej poradzą sobie one na ośnieżonej nawierzchni, ponieważ w takiej sytuacji, ogumienie zadziała jak narta. Przeciwnicy tej teorii stwierdzają jednak jednoznacznie: mniejsza powierzchnia nacisku pozwala bieżnikowi lepiej “zbić” śnieg, odpychając go lepiej, niż wtedy, gdy jest on bardziej luźny w wyniku nacisku opony szerokiej.
Problem pojawia się również w momencie, gdy pod przykryciem śniegu zalega warstwa lodu. To sytuacja, w której szerokie opony nie poradzą sobie tak dobrze, jak wąskie.

Czy zatem szerokość opony zależy od warunków pogodowych? Najwyraźniej! Biorąc jednak pod uwagę obecny poziom zaawansowania naszej wiedzy o ogumieniu, szerokie opony lepiej jest pozostawić drogom suchym i ogrzanym letnim słońcem.

Szerokie opony zimowe - czy warto?

Specjaliści sklepu z oponami tirendo.pl przekonują, że przy wyborze opony zawsze należy kierować się potrzebami kierowcy i warunkami, w których najczęściej prowadzi on swój pojazd. Niemniej jednak warto zwrócić uwagę na pobudki, którymi kierują się producenci opon, próbując promować szerokie opony zimowe. W przypadku samochodu, lepiej jest zaufać fizyce i sprawdzonym rozwiązaniom, niż marketingowi. Grono zwolenników wąskich opon zimowych wciąż pozostaje znacznie liczniejsze niż opon szerokich, a stoją za nimi lata badań nad tym, co dla kierowcy jest najlepsze.



Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.