Top Ad unit 728 × 90

 

Dlaczego Honda jest taka słaba - wyznania inżyniera

Inżynier Hondy, który właśnie zakończył tam pracę na jednej ze stron o technicznej stronie Formuły 1 wyjaśnia jakie były problemy z którymi zmagał się ten dostawca jednostek napędowych od czasu ogłoszenia powrotu do dostarczania silników McLarenowi.

Nasz Japończyk był mocno zaskoczony w 2013 roku jak Honda ogłosiła, że wraca do Formuły 1. Potrzeba naprawdę dużo pieniędzy i czasu, żeby stworzyć nową jednostkę napędową. Domyślał się, że wrócą w sezonie 2017, ponieważ tyle czasu minimum potrzeba na rozwój i przygotowanie projektu. Szok przyszedł gdy ogłosili, że chcą się ścigać już w sezonie 2015.

Honda chciała stworzyć silnik w 20 miesięcy. Inni mieli na to od 48 do 60 miesięcy. Widzicie już, że chcieli zrobić to co inni w 1/3 czasu. Na dodatek w Formule 1 obecny był w tamtym czasie system tokenów, który nie pozwalał im zmieniać koncepcji, musieli brnąć w pierwotnym projekcie.

Potem okazało się, że McLaren określił parametry w których chciał zamknąć silnik. Tak zwany rozmiar zero, o ile dobrze pamiętacie. Wcześniej w Formule 1 było tak, że budowano silnik a później go obudowywano, tutaj wyglądało to zupełnie inaczej. Honda ponosi 100% odpowiedzialności za to, że przyjęła taką metodologię budowy silnika.

Japończycy mieli 4 propozycje budowy silnika. Dwa miały turbinę i kompresor z tyłu i dwa z tymi elementami zamontowanymi na górze pomiędzy cylindrami. Tylko jedno z tych rozwiązań spełniało wymagania McLarena. Honda jednak nie negocjowała, bo przecież to nie oni znają się na produkcji silników....

Nasz inżynier rozpoczął pracę z zespołem dedykowanym do jednostki napędowej na sezon 2017 na wiosnę 2016. Miał nadzieję, że kilka pomysłów zostanie już wprowadzonych w Malezji tego samego roku. Tak się jednak nie stało. Mało czasu na testowanie sprawiło, że odroczono wprowadzenie tych zmian do sezonu 2017. W tym momencie już wiedzieli, że obecna konfiguracja silnika nie pozwala na wygrywanie.

Wtedy też zadecydowano o zmianie budowy jednostki. Pomyślnie zaakceptowano też zmiany w regulaminie, które pozwoliły im na to ponieważ zrezygnowano z tokenów. Honda porzuciła więc konfigurację wymuszoną przez McLarena, byli o 18 kolejnych miesięcy do tyłu z rozwojem obecnego silnika.

Na hamowni tegoroczny silnik pokazuje niesamowite wyniki. Niestety zawodne są praktycznie wszystkie nowe, nieprzetestowane komponenty. Jego zdaniem to jest jeszcze nieoszlifowany diament.

Nowy ERS, MGU-H, cylindry, tłoki, zawory itd itp są kompletnie przemodelowane. Nasz Japończyk twierdzi, że na pewno będą z nim problemy wieku niemowlęcego, ale to jest jedyna droga, którą Honda mogła pójść, żeby pokonać Mercedesa.

Realistycznie potrzebują 4 do 6 miesięcy na rozwiązanie większości problemów. Głównym z nich jest mocowanie denka tłoka i sama jego budowa. To jest mocno obciążony element i jak uda się poprawić w miarę szybko, to końcówka sezonu będzie wyglądała zupełnie inaczej.

Honda wykonała naprawdę dużo pracy w tak krótkim czasie. Czy odejdą z Formuły 1? Inżynier mówi,że nie. Jego marzenie? Mistrzostwo świata Williamsa Hondy w sezonie 2019.

Mitsuru
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.