Top Ad unit 728 × 90

 

Przepisy w Formule 1 są zbyt skomplikowane

Maurizio Arrivabene w ostatnio udzielonym wywiadzie powiedział: “Przepisy w Formule 1 od strony technicznej jak i sportowej to jedno błędne koło. Im więcej robimy, tym są bardziej skomplikowane i jeszcze więcej musimy zmienić. Nie wszystkie przepisy są idealne i potem jeszcze trzeba wprowadzać poprawki"

Nie tylko bolidy są coraz bardziej skomplikowane, ale i zasady trudniejsze do wyjaśnienia. Zmiany w regulaminach powinny pomóc fanom jak i samym zespołom.

W Formule 1 mamy regulamin techniczny i sportowy, do tego dochodzi dużo załączników. W wspomnianych regulaminach zapisanych jako dokumenty w formacie PDF, mieliśmy w sezonie 2007 około 19 tysięcy słów na każdy z nich. To daje 38 tysięcy. Wyobraźcie sobie, że w ciągu ostatnich 10 lat, ta liczba urosła do 70 tysięcy....

Kiedyś bardzo prosto było wytłumaczyć ogólne zasady, teraz potrzeba do tego specjalisty. Weźmy sobie za przykład Grand Prix w Baku i trzy sytuacje:

1. Sergio Perez zakwalifikował się na zasłużonym drugim miejscu, ale zamiast z niego wystartować został cofnięty o 5 pozycji, ponieważ w trzecim treningu rozbił bolid i musiał wymienić skrzynię biegów.

2. Kimi Raikkonen pod koniec wyścigu został wyprzedzony przez Pereza, ale nawet jakby się obronił przed jego atakami to i tak zostałby cofnięty na czwartą pozycję, ponieważ do jego końcowego czasu doliczono 5 sekund za przejechanie białej linii przy wjeździe do pit lane.

3. Lewis Hamilton przebijał się przez stawkę, ale zwolnił, ponieważ jego silnik był w złym ustawieniu, a zespół nie mógł mu powiedzieć jakie jest prawidłowe. Taki sam problem miał Nico Rosberg i Kimi Raikkonen

Trudno tu nie wspomnieć o dziesiątkach innych przepisów, których nie da się wyjaśnić nawet w trakcie jednego weekendu Grand Prix. Kiedyś taki "niedzielny" fan siadał przed telewizorem i po prostu widział, kto jest najszybszy na torze, a teraz musi brać poprawkę na to z której już jednostki dany zawodnik korzysta w sezonie, ile ma paliwa w baku, z jakich opon musi korzystać w trakcie i czy przypadkiem nie musi przepuścić kolegi z zespołu, bo ten jest akurat na lepszej strategii..

Rok temu mieliśmy ponad 100 kar przyznanych kierowcom za wymianę różnych części w bolidach. W tym roku też dojdziemy do tego momentu, ale musimy poczekać na dalszą część sezonu.

W regulaminach na przyszły sezon mamy już zapisane dodatkowe 5 tysięcy słów, więc naprawdę współczuję tym, którzy chcą do Formuły 1 przyciągnąć nowych fanów.
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.