Przepisy w Formule 1 są zbyt skomplikowane

Maurizio Arrivabene w ostatnio udzielonym wywiadzie powiedział: “Przepisy w Formule 1 od strony technicznej jak i sportowej to jedno błędne koło. Im więcej robimy, tym są bardziej skomplikowane i jeszcze więcej musimy zmienić. Nie wszystkie przepisy są idealne i potem jeszcze trzeba wprowadzać poprawki"

Nie tylko bolidy są coraz bardziej skomplikowane, ale i zasady trudniejsze do wyjaśnienia. Zmiany w regulaminach powinny pomóc fanom jak i samym zespołom.

W Formule 1 mamy regulamin techniczny i sportowy, do tego dochodzi dużo załączników. W wspomnianych regulaminach zapisanych jako dokumenty w formacie PDF, mieliśmy w sezonie 2007 około 19 tysięcy słów na każdy z nich. To daje 38 tysięcy. Wyobraźcie sobie, że w ciągu ostatnich 10 lat, ta liczba urosła do 70 tysięcy....

Kiedyś bardzo prosto było wytłumaczyć ogólne zasady, teraz potrzeba do tego specjalisty. Weźmy sobie za przykład Grand Prix w Baku i trzy sytuacje:

1. Sergio Perez zakwalifikował się na zasłużonym drugim miejscu, ale zamiast z niego wystartować został cofnięty o 5 pozycji, ponieważ w trzecim treningu rozbił bolid i musiał wymienić skrzynię biegów.

2. Kimi Raikkonen pod koniec wyścigu został wyprzedzony przez Pereza, ale nawet jakby się obronił przed jego atakami to i tak zostałby cofnięty na czwartą pozycję, ponieważ do jego końcowego czasu doliczono 5 sekund za przejechanie białej linii przy wjeździe do pit lane.

3. Lewis Hamilton przebijał się przez stawkę, ale zwolnił, ponieważ jego silnik był w złym ustawieniu, a zespół nie mógł mu powiedzieć jakie jest prawidłowe. Taki sam problem miał Nico Rosberg i Kimi Raikkonen

Trudno tu nie wspomnieć o dziesiątkach innych przepisów, których nie da się wyjaśnić nawet w trakcie jednego weekendu Grand Prix. Kiedyś taki "niedzielny" fan siadał przed telewizorem i po prostu widział, kto jest najszybszy na torze, a teraz musi brać poprawkę na to z której już jednostki dany zawodnik korzysta w sezonie, ile ma paliwa w baku, z jakich opon musi korzystać w trakcie i czy przypadkiem nie musi przepuścić kolegi z zespołu, bo ten jest akurat na lepszej strategii..

Rok temu mieliśmy ponad 100 kar przyznanych kierowcom za wymianę różnych części w bolidach. W tym roku też dojdziemy do tego momentu, ale musimy poczekać na dalszą część sezonu.

W regulaminach na przyszły sezon mamy już zapisane dodatkowe 5 tysięcy słów, więc naprawdę współczuję tym, którzy chcą do Formuły 1 przyciągnąć nowych fanów.