Top Ad unit 728 × 90

 

Podstawy Formuły 1 - przewodnik początkującego fana

Jesteś nowym fanem w świecie Formuły 1 i chcesz się o niej dowiedzieć czegoś więcej? Złapałeś bakcyla, ale nie znasz podstawowych zasad, trafiłeś w dobre miejsce. Poniżej znajdziecie przewodnik, który opisuje podstawowy przepisów w prosty i zrozumiały sposób.

Już 15 marca pierwszy wyścig w Australii, więc zapewne kilku osobom się przyda.

Weekend Formuły 1

W sezonie 2015 mamy 20 wyścigów, pierwszy 15 marca w Australii, ostatni w Abu Zabi 29 listopada. Zwycięzca każdego wyścigu otrzymuje 25 punktów, każda kolejna pozycja to mniej punktów zgodnie z tabelą poniżej, aż do pozycji dziesiątej.

Punkty przyznawane w Formule 1

1 - 25 punktów
6 - 8 punktów
2 - 18 punktów
7 - 6 punktów
3 - 15 punktów
8 - 4 punktów
4 - 12 punktów
9 - 2 punkty
5 - 10 punktów
10 - 1 punkt
Weekend wyścigowy składa się z trzech sesji treningowych, kwalifikacji i samego wyścigu. W piątki (czwartki w Monaco) odbywają się dwie 90 minutowe sesje treningowe, trzeci trening w sobotę trwa 60 minut, po południu odbywają się 60 minutowe kwalifikacje.

Kwalifikacje podzielone są na trzy mini sesje - Q1, Q2 i Q3.

Q1 trwa 18 minut i startują wszyscy kierowcy. Każdy stara się wykręcić najlepszy czas okrążenia, przy 20 zawodnikach na starcie odpada pięciu najwolniejszych i oni na starcie zajmą pozycję od 16 do 20

W Q2 pozostali zawodnicy od nowa kręcą najlepsze czasy. Mają na to 15 minut i odpada kolejnych pięciu z najsłabszymi rezultatami. Na starcie zajmą oni miejsca od 11 do 15. Zawodnicy którzy awansowali do Q3 do wyścigu będą musieli wystartować na oponach na których uzyskali najlepszy czas w Q2.

W ostatniej części kwalifikacji Q3 mamy już tylko najszybszą dziesiątkę. Zawodnicy walczą o pierwszą pozycję startową. Wyniki tej sesji ustalą miejsca startowe od 1 do 10.

Czas niedzielnego wyścigu nie może przekroczyć dwóch godzin. Jeśli zdarzy się wypadek i wyścig zostanie przerwany czerwoną flagą, to wyścig razem z przerwą nie może być dłuższy niż cztery godziny.

Opony

Wszystkie zespoły, kierowcy i bolidy korzystają z opon tego samego dostawcy, obecnie jest nim Pirelli. Mamy cztery mieszanki opon na suchą nawierzchnię: Super miękką (czerwone oznakowanie), miękką (żółte), pośrednie (białe) i twarde (pomarańczowe).

Na każdy wyścig Pirelli wybiera dwie mieszanki zależne od tego jaki na danym torze jest asfalt, czy opony są mocno obciążone w zakrętach i od możliwego zużycia. Przeważnie starają się tak dobrać mieszanki by zawodnicy musieli w trakcie wyścigu dwa lub trzy razy zjechać po nowy komplet opon.

W każdym wyścigu zawodnik musi skorzystać z obu mieszanek. W przypadku deszczowej pogody nie ma takiej potrzeby, wtedy może korzystać z opony deszczowej (niebieskie oznakowanie) lub przejściowej (zielone)

Na każdy weekend na jednego kierowcę przypada 13 kompletów opon suchych, 4 komplety opon przejściowych i 3 komplety opon deszczowych.

Silniki

Od sezonu 2014 bolidy Formuły 1 napędzane są przez jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra V6 z turbosprężarką. Osiąga on moc około 650 koni mechanicznych. Dodatkowo zawodnicy na 33 sekundy na każdym okrążeniu mogą wykorzystać doładowanie z silnika elektrycznego, który daje im 160 koni mechanicznych. Moc elektryczna dostępna jest dzięki zaawansowanym systemom odzyskiwania energii cieplnej i kinetycznej (ERS).

Każdy bolid może do baku wlać maksymalnie 100 kilogramów paliwa, czyli około 130 litrów. Silnik nie może spalać więcej niż 100kg na godzinę w żadnym momencie w trakcie wyścigu. Każdy bolid wyposażony jest w przepływomierz, który na żywo bada spalanie jednostki napędowej.

Bolidy nie są wyposażone w rozruszniki, jeśli silnik zgaśnie poza aleją serwisową to zawodnik nie ma możliwości ponownego uruchomienia silnika.

Bolidy wyposażone są w ośmiobiegowe sekwencyjne skrzynie biegów, zawodnik ma na kierownicy łopatki, którymi je zmienia.

Każdy zawodnik w trakcie sezonu może wykorzystać maksymalnie cztery jednostki napędowe, każda kolejna oznacza cofnięcie o 10 pozycji na starcie kolejnego wyścigu.

Aerodynamika

Bolidy Formuły 1 są skonstruowane tak by produkować jak największy docisk aerodynamiczny, a przy tym wytwarzać jak najmniej oporu.

Docisk aerodynamiczny powoduje, że bolid jest przysysany i dociskany do podłoża, dzięki temu może pokonywać zakręty z większą prędkością. Mniejszy opór pozwala na osiąganie większych prędkości maksymalnych.

Zespoły nad aerodynamiką pracują w dzień i w nocy, maksymalizują wydajność każdej części od czubka nosa po śruby każdej z opon. Wiele razy w historii to dzięki aerodynamice, a nie silników jedne zespoły osiągały nad drugimi przewagę.

Zawodnicy i zespoły

Dziesięć zespołów będzie brało udział w tegorocznym sezonie. W każdym z nich ściga się po dwóch kierowców. Biorą oni udział w mistrzostwach kierowców, a punkty zawodników z jednego zespołu sumowane są w klasyfikacji konstruktorów.

Kierowca z największą ilością punktów na koniec sezonu zostaje mistrzem świata. Aktualnym mistrzem jest Lewis Hamilton, to jego drugi tytuł, pierwszy zdobył w sezonie 2008. Na starcie w tym sezonie zobaczymy jeszcze innych mistrzów Sebastiana Vettel (wygrywał w latach 2010, 2011, 2012 i 2013), Fernando Alonso (2005, 2006), Kimiego Raikkonena (2007) i Jensona Buttona (2009).

Jeśli na koniec sezonu dwóch zawodników ma tyle samo punktów to sprawdzamy, który z nich wygrał więcej wyścigów, jeśli po tyle samo, to sprawdzamy ile mieli drugich miejsc itd. Zawodnik z większą ilością odpowiednich miejsc wygrywa.

Mercedes jest aktualnym mistrzem świata konstruktorów. W zeszłym sezonie wygrali 16 z 19 Grand Prix. Z innych obecnych na starcie zespołów Ferrari wygrało 16 mistrzostw, Williams 9, a McLaren 8 tytułów.

Historia

Mistrzostwa Formuły 1 rozgrywane są od sezonu 1950. Pierwszy wyścig odbył się 13 maja 1950 roku na torze Silverstone w Wielkiej Brytanii. Od tamtej pory mieliśmy ponad 900 Grand Prix. Pierwszym mistrzem świata został Giuseppe Farina. Pierwszym konstruktorem, który zdobył tytuł mistrzowski był Vanwall, ale ta nagroda przyznawana jest dopiero od 1958 roku. Tutaj znajdziecie listę mistrzów do sezonu 2013

Michael Schumacher utrzymuje rekord zdobytych tytułów mistrzowskich (siedem) i wygranych wyścigów (91). Ferrari jest natomiast najbardziej utytułowanym zespołem. Mają na swoim koncie 16 tytułów i 221 wygranych.

Regulaminy Formuły 1

Powyższe przepisy to oczywiście tylko podstawa. Regulaminy Formuły 1 są bardzo rozbudowane i określają każdy element wyścigu jak i konstrukcji bolidu. Nie musicie wiedzieć od razu wszystkiego, informacje dostępne tutaj powinny wystarczyć do śledzenia weekendu Formuły 1. Jeśli ktoś chciałby się zaznajomić z wszystkimi przepisami może to zrobić klikając w linki poniżej. Oczywiście możecie zadawać pytania w komentarzach lub na twitterze @pawelf1

Regulamin sportowy

Regulamin techniczny

Opis flag w Formule 1

Słownik pojęć związanych z F1

Więcej postów, które pomogą wam zrozumieć F1

Gdzie oglądać transmisje Formuły 1 w Polsce

Na ten moment żadna stacja telewizyjna nie ma praw do Formuły 1 na sezon 2015.

Tutaj znajdziecie aktualne informacje dotyczące transmisji w Polsce.

Zapraszam też do śledzenia naszego klubowego konta na Facebooku i Twitterze
[post_ad]
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.