Top Ad unit 728 × 90

 

Najgorsze obrony tytułu mistrzowskiego w ostatnich latach

Zdobycie tytułu mistrza świata Formuły 1 to bardzo duży sukces w karierze każdego kierowcy. W kolejnym sezonie trzeba udowodnić, że na ten tytuł się zasłużyło, niestety nie zawsze zawodnik ma taką możliwość. Poniżej historia kilku kierowców, którzy w ostatnich latach nie poradzili sobie z obroną tytułu mistrzowskiego i zakończyli kolejny sezon poza podium.

Damon Hill
1996 – 97 punktów (Mistrzostwo) — 1997 7 punktów (12 miejsce)

Damon w latach 1993-1996 reprezentował barwy Williamsa. Był to wtedy zespół w którym każdy chciał się ścigać, łącznie z Ayrtonem Senną. W sezonie Hill 1994 był bardzo bliski zdobycia tytułu mistrzowskiego, ale kolizja z Schumacherem w trakcie ostatniego Grand Prix oznaczała, że Brytyjczyk przegrał jednym punktem z Niemcem.

Dopiero dwa lata później w sezonie 1996 Damonowi udało się zdobyć tytuł mistrza świata. Wygrał aż 8 wyścigów w sezonie, ale jego finansowe wymagania nie zostały spełnione przez Franka Williamsa, który szybko się z nim pożegnał i zastąpił go Heinz-Harald Frentzen.

Wszystkie topowe zespoły miały już podpisane kontrakty na kolejny sezon i Hill trafił do słabego Arrowsa. W tym zespole ciężko mu było nawet walczyć o punkty, a co dopiero o zwycięstwa. Pomimo tego udało mu się dojechać na drugiej pozycji w GP Węgier, co można za wielki sukces. Zwycięstwa pozbawiła go awaria hydrauliki na ostatnich okrążeniach.

Po dwóch kolejnych sezonach w Jordanie, Hill zakończył karierę.
Jacques Villenueve
1997  81 punktów (Mistrzostwo) — 1998 21 punktów (5 miejsce)

W sezonie 1997 Jacques do ostatniej rundy walczył o tytuł mistrzowski z Michaelem Schumacherem. Wszyscy wiemy jak ta walka się zakończyła. Był to drugi sezon w którym Kanadyjczyk walczył o tytuł mistrza świata F1. Jego debiut w Formule 1 można porównać do Lewisa Hamiltona, który w sezonie 2007 przegrał mistrzostwo, a rok później w niesamowitych okolicznościach je wygrał.

Villenueve został w Williamsie na kolejny sezon, niestety ich dostawca silników Renault po wielu latach sukcesów wycofał się ze startów i zostawił im jednostki które sami musieli rozwijać, tym samym nie mieli szans z Ferrari i silnikami Mercedesa w McLarenach. Na dodatek piękne biało niebieskie malowanie Rothmans zastąpione zostało przez czerwone papierosów Winfield, akurat to nie miało wpływu na wyniki, ale wyglądało beznadziejnie.

Największy sukces Kanadyjczyka w sezonie 1998 to dwa miejsca na podium w Niemczech i na Węgrzech. Rok później Jacques reprezentował już barwy zespołu BAR, ale tam nie radził sobie dużo lepiej. W sezonie 1999 nie dojechał do mety w pierwszych 11 wyścigach pod rząd...

Lewis Hamilton
2008 98 punktów (Mistrzostwo) — 2009 49 punktów (5 miejsce)
Lewis w sezonie 2008 zdobył swoje pierwsze mistrzostwo. W ostatnim wyścigu, w ostatnim zakręcie wyprzedził Timo Glocka i tym samym zapewnił sobie tytuł. Pomimo tak szczęśliwej wygranej w trakcie całego sezonu odniósł 5 zwycięstw i 10 razy stawał na podium.

Rok później zmieniły się przepisy. Kompletnie zmieniła się aerodynamika bolidów, większe przednie skrzydła, mniejsze i wyższe tylne. Usunięto wszelkie dodatkowe owiewki, rogi, kominy. Wprowadzono też KERS.

McLaren w pierwszej połowie sezonu kompletnie nie radził sobie z nowymi przepisami i dopiero w GP Węgier Lewis odniósł pierwsze zwycięstwo w 2009 roku. Później udało mu się jeszcze wygrać w Singapurze, ale walkę o obronę tytułu mistrzowskiego przegrał już na początku sezonu, gdy po pierwszych wyścigach miał tylko kilka punktów na swoim koncie.
Sebastian Vettel
2013 397 punktów (Mistrzostwo) — 2014 167 punktów (5 miejsce)
Sebastian w latach 2010-2013 zdobył cztery tytuły mistrzowskie. Takim osiągnięciem mógł wcześniej pochwalić się tylko Michael Schumacher. Vettel wygrał dziewięć ostatnich wyścigów sezonu 2013 z rzędu, nikt nie był w stanie go powstrzymać. Mark Webber korzystał z tego samego bolidu, ale nigdy Niemcowi nawet nie zagroził.

W kolejnym sezonie przyszły duże zmiany regulaminowe. Silniki 2.4 litra V8 zostały zastąpione przez nowe hybrydowe jednostki napędowe 1.6 litra Turbo V6. Wprowadzono ograniczenia w zużyciu paliwa jak i drastycznie zmniejszono przyczepność tylnej osi. Vettel nie wygrał w tym roku żadnego wyścigu, taka sytuacja wcześniej miała miejsce tylko w jego debiutanckim sezonie. Niemiec tylko cztery razy stawał na podium i pod koniec roku ogłosił, że przechodzi do Ferrari.

W trakcie całego sezonu był prawie zawsze wolniejszy od Daniela Ricciardo, któremu w tym samym bolidzie udało się zwyciężyć trzykrotnie.
[full_width] [post_ad]
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.