Top Ad unit 728 × 90

 

Specyfikacje samochodów rajdowych, z czym to się je?

Witajcie drodzy czytelnicy! Tak jak obiecałem - poniżej post dotyczący specyfikacji samochodów rajdowych, czym różni się auto w specyfikacji WRC, od tego w specyfikacji RRC itp.

Tekst sam w sobie będzie dłuższy, ponieważ będę chciał podzielić się z Wami tym, co już wiem, czym interesuję się od bardzo dawna.

W takim razie, nie pozostaje mi nic innego, jak zaprosić Was do czytania i otworzenia swoich umysłów na nową wiedzę związaną z rajdami samochodowymi.

Zacznijmy może od samochodów najwyższej klasy, czyli aut w specyfikacji WRC. Cały cykl, mistrzostwa świata noszą nazwę World Rally Championship, samochód w specyfikacji wyżej wymienionej to World Rally Car, stąd ten skrót.

Jeśli chodzi o przepisy, to mówią one, że samochód WRC musi być zbudowany na bazie zwykłego samochodu, wyprodukowanego w liczbie nie mniejszej niż 2500 egzemplarzy. Początkowo samochody w tej specyfikacji miały silniki turbo o pojemności 2.0 litrów, zwężka w układzie dolotowym wynosiła 34mm.

Global Race Engine - to dzięki tej idei wprowadzony został silnik 1.6 z turbiną, o którym za chwilę.
Od roku 2011 silniki mają pojemność 1.6 litra z turbiną. Silnik ten musi być wyposażony w bezpośredni wtrysk paliwa. Zwężka w układzie dolotowym wynosi 33 mm. Samochody te nie mogą mieć również aktywnego dyferencjału centralnego. Do roku 2011 zmiana biegów mogła odbywać się poprzez łopatki przy kierownicy, od 2011 roku kierowcy mają do dyspozycji sekwencyjną zmianę biegów poprzez drążek po prawej stronie, wyjątkiem od tej reguły jest sytuacja w której znalazł się Robert Kubica. FIA zgodziło się na zastosowanie łopatki po lewej stronie przy kierownicy. Czas przełożeń jest odpowiednio spowolniony tak, aby kierowca nie otrzymywał z tego tytułu przewagi. Minimalna waga auta to 1200 kg. Ogółem nowe przepisy zakładają, że samochody w najwyższej specyfikacji, czyli WRC będą technicznie wywodzić się z aut w specyfikacji S2000.

Marcus Gronholm prowadzący Peugeota 206 w starej specyfikacji WRC - rok 2002.

Citroen DS3 w nowej specyfikacji WRC Sebastiana Loeb`a.

Przedstawię tu dwie specyfikacje, dwóch aut, które startują w cyklu WRC do 2011 roku, aż do teraz. Będą to samochody: Citroen DS3 WRC, oraz Ford Fiesta RS WRC.


Typ nadwozia: 3-drzwiowy hatchback 
Silnik: Citroën Racing, DOHC, 4 cylindry, 16 zaworów turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny, umieszczony poprzecznie z przodu
Skrzynia biegów: 6-biegowa sekwencyjna "Sadev"
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Średnica tłoka: 82 mm
Skok tłoka: 75,5 mm
Maksymalna moc: 300km / 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 350 Nm / 3250 obr./min.
Napęd: Napęd na cztery koła
Dyferencjały: przedni i tylny, samoblokujące
Zawieszenie z przodu: kolumna MacPhersona
Zawieszenie z tyłu: kolumna MacPhersona
Koła: 8x18 cali (asfalt) |  7x15 cali (szuter i śnieg)
Sprzęgło: dwutarczowe, ceramiczno-metaliczne
Hamulce z przodu: 355 mm, 4-tłoczkowe zaciski chłodzone wodą (asfalt) 300 mm, 4-tłoczkowe zaciski (szuter)
Hamulce z tyłu: 300 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Układ kierowniczy: Wspomagany hydraulicznie
Długość auta: 3948 mm
Szerokość auta: 1820 mm
Rozstaw osi: 2461 mm
Rozstaw kół przód i tył: 1618 mm
Masa własna: 1200 kg

Typ nadwozia: 3-drzwiowy hatchback
Silnik: EcoBoost o pojemności 1,6 litra, turbodoładowanie Garett z bezpośrednim wtryskiem, zbudowany przez Forda, M-Sport i Pipo Motours, 4 cylindry, 16 zaworów, zarządzanie systemem Coswortha, intercooler, katalizator
Skrzynia biegów: 6-biegowa sekwencyjna "X-Trac"
Pojemność skokowa: 1598 cm3
Średnica tłoka: 83 mm
Skok tłoka: 73,9 mm
Maksymalna moc: 300 KM / 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 450 Nm / 4000 obr./min.
Napęd: Napęd na cztery koła
Dyferencjały: przedni i tylny, samoblokujące
Zawieszenie z przodu: kolumna MacPhersona
Zawieszenie z tyłu: kolumna MacPhersona
Koła: 8x18 cali (asfalt) 7x15 cali (szuter i śnieg)
Sprzęgło: dwutarczowe, ceramiczno-metaliczne M-Sport, AP Racing
Hamulce z przodu: 355 mm, 4-tłoczkowe zaciski Brembo chłodzone wodą (asfalt) 300 mm, 4-tłoczkowe zaciski Brembo (szuter)
Hamulce z tyłu: 300 mm, 4-tłoczkowe zaciski
Układ kierowniczy: wspomagany hydraulicznie
Długość auta: 3963 mm
Szerokość auta: 1820 mm
Rozstaw osi: 2480 mm
Masa własna: 1200 kg



------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Klasa S1600 - kilka lat temu ta klasa była bardzo popularna. Samochody w takiej specyfikacji przeznaczone były dla młodych kierowców, którzy chcieli wybić się do najwyższej serii WRC. Przyjrzyjcie się zdjęciu na którym widnieje Citroen - prowadzi go nie kto inny, a aktualny mistrz świata Sebastian Ogier.
Teraz praktycznie klasa ta nie jest spotykana na trasach rajdów Mistrzostw Świata. Warto wspomnieć, że samochody te miały napęd tylko na jedną - przednią oś. Silnik to jednostka nie przekraczająca pojemności 1600 cm3.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Klasa S2000, czyli Super 2000 jest klasą, która zapisała się już w historii rajdów i je zmieniła. Samochody w tej specyfikacji miały za zadanie posłużyć jako przygotowanie kierowców do jazdy samochodami w specyfikacji WRC. Głównym celem stworzenia tej klasy była rywalizacja w Mistrzostwach Regionalnych i Mistrzostwach Europy. W tego typu mistrzostwach miała to być najwyższa klasa rajdowa. Auta w tej specyfikacji miały już napęd na 4 koła i silnik o pojemności 2000 cm3. Ta klasa wyznaczyła nowe trendy i pośrednio również dzięki tej klasie w taką, a nie inną stronę poszło ówczesne WRC. Samochody te są bardziej ograniczone aerodynamicznie niż auta w najwyższej specyfikacji.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Idea Global Race Engine sprawiła, że auta w specyfikacji S2000 nie pasowały do niej. Teraz każde nowe auto musi być już homologowane z silnikiem o pojemności 1.6 z turbiną.

Tak powstała nowa klasa RRC - Regional Rally Car. W dużym skrócie - samochód w specyfikacji RRC to nie auto pomiędzy klasą S2000 i/lub WRC. Na dobrą sprawę auto to jest jednym i drugim. Dlaczego? Otóż producent takiego samochodu sprzedaje go jako auto w specyfikacji WRC, kupujący, czyli klient dostaje do tego pakiet części pozwalających przerobić auto na S2000, lub WRC. W kilka godzin można takie auto przerobić na jedną z dwóch wymienionych wyżej konstrukcji. W tej specyfikacji zwężka turbosprężarki wynosi 30 mm, a nie tak jak ma to miejsce w klasie WRC - 33mm. Samochody te są również bardziej ograniczone aerodynamicznie niż auta w najwyższej specyfikacji.

No i cóż, tak naprawdę to większość ważniejszych rzeczy, nie bawiłem się tutaj w osobne opisywanie samochodów N - grupowych i tak dalej, bo myślę, że ta wiedza jak na razie Wam wystarczy. Jeżeli będziecie chcieli zobaczyć osobny artykuł związany z samochodami N - grupowymi i nie tylko - piszcie w komentarzach na stronie, lub na profilu na FaceBook`u. Pozdrawiam Was bardzo serdecznie, mam nadzieję, że artykuł był przyjemny w czytaniu.
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.