Top Ad unit 728 × 90

 

Grand Prix Kwitnącej Wiśni - Suzuka Circuit

Entuzjastów oraz zespoły Formuły 1 wita malownicza Japonia. Miasto Suzuka może się pochwalić jednym z najbardziej wymagających torów w seriach motorowych. Obiekt położony w prefekturze Mie, został zaprojektowany przez Johannesa Hugenholtza, znanego z trudnych technicznie torów oraz "siatek" na poboczach mających na celu zatrzymać pojazd przed uderzeniem w bandę.

Circuit Suzuka nie był protoplastą w Grand Prix Japonii. Pierwsze wyścigi odbyły się na torze Fuji w 1976 roku. Po 10 latach przerwy zawitano na obiekt treningowy Hondy i tak z przerwą w 2007 i 2008 roku, do dnia dzisiejszego, GP Japonii pozostało na torze Suzuka.

Ze względu na trudność przejazdu torem oraz jego specyficzny charakter, często Japonia wieńczyła kalendarz F1, bądź była jednym z ostatnich wyścigów. Przez wiele lat kibice byli świadkami wielkich rozstrzygnięć o mistrzostwo, jak choćby między Alainem Prostem a Ayrtonem Senną.

Tor liczący blisko 6 km długości, jest jedynym z całej stawki, torem "ósemką" (odcinek toru przebiega po wiadukcie nad innym odcinkiem, krzyżując się). Jest on lubiany przez kierowców dzięki swej oryginalności i wysokiemu poziomowi trudności przejazdu. Wyjątkowo niemieccy zawodnicy serii F1 upodobali sobie GP Japonii, gdyż wygrywali 9 razy w tym 7 zwycięstw zaliczył Schumacher w niepokonanym przez wiele lat bolidzie Ferrari.

Suzuka International Racing Course swoją wyjątkowość zawdzięcza praktycznie zerowemu marginesowi błędów. Pobocza są wąskie, zaś optymalna linia jazdy nie da efektownych wyników. Zatem by liczyć się w stawce (szczególnie w kwalifikacjach) ważne jest, by obrać swoją linię, mocno atakować zakręty i regularnie z precyzją trzymać się zamierzonego planu. Szalone manewry czy nadzieje na łut szczęścia- to nie są domeny tego toru.

Startujący zawodnicy, by dojechać do sekwencji zakrętów, będą mieli do pokonania prostą startową, na której będzie umiejscowiona strefa DRS. Szykana zwana "eską", jest dość szybka, gdyż najniższa z prędkości tam osiągana, wynosi 200 km/h. Zakręty 8 i 9 tworzą trudną kombinację z powodu ich szerokości. Wychodząc z szykany "S", kierowcy będą chcieli utrzymać szybki tor jazdy. Jeśli przez nieuwagę lub brawurę, podopieczni stajni nie zwolnią, to na 9 łuku przy wąskiej linii toru- mogą wpaść na wysoką tarkę i uderzyć w bandę. Niejednokrotnie takie historię się zdarzały. Podobnie jest z zakrętem 13. Tam z kolei profil nawierzchni jest na zewnątrz, zaś charakter zakrętu do wewnątrz. Chcąc przyśpieszyć i gładko przemknąć do linii mety, kierowcy przyśpieszają w tej sekwencji, gdzie okazuję się to złudnie dobrym wyjściem. Mijając "pułapkę czasową", bolidy osiągają 320 km/h, by dohamować do ostatniego 18 zakrętu, w którym jest świetne miejsce na wyprzedzanie. Wychodząc po nim na prostą start/ mety, jest zero szans na kontratak (szczególnie na ostatnim zakręcie wyścigu), gdyż meta jest tuż za łukiem.

 

Sebastian Vettel okazuję się zawodnikiem nie do pokonania. Jego bolid i umiejętności są mistrzowskie. Deklasuję kolegów z całej stawki, nie dając pola manewru nawet takiemu doświadczonemu kierowcy, jak Fernando Alonso. Jak potoczy się walka o tytuł mistrzowski zdaje się być przesądzona. Jednak warto pamiętać, że deszcz w Japonii lubi zaskakiwać teamy. Jeśli Vettel nie zgarnie pol position, czy Alonso będzie miał szansę na nawiązanie walki w wyścigu? Zaś gdy młody Niemiec pogodzi wszystkich zawodników już w kwalifikacjach, to czy wyścig będzie z góry przesądzony?
Wszelkie prawa zastrzeżone Polski Fan Klub Formuły 1 © 2010 - 2016 Zdjęcia © Ferrari spa/Ercole Colombo, Renault, Williams, McLaren, Getty Images/Red Bull, Force India/Sutton, Sauber F1 Team, Lotus, Pirelli
This website is unofficial and is not associated in any way with the Formula One group of companies. F1, and related marks are trade marks of Formula One Licensing B.V.

Formularz kontaktowy

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *

Obsługiwane przez usługę Blogger.